vraag over harde schijf MET windows 7

ik heb een cd met opensuse 11.3 opgestart en wekr op het moment met suse, nu wil ik mijn muziekbestanden(die ik voorheen altijd met windows opende) openen, maar ik kom niet in de schijf, hij staat er bij konqueror bij, maar als ik er op klik, gebeurt er niks…

weet een van jullie een oplossing?

informatie over mijn schijf :
Windows ntfs-3g 97,6 GiB
Door systeem gereserveerd ntfs-3g 100,0 MiB
Data ntfs-3g 200,4 GiB

oh, en nog iets: ik ben zeer tevreden over linux, maar kan ik mijn toetsenbord wel weer op de standaard stand(de indeling die ook op het toetsenbord staat) zetten?

Ha menjy, welkom hier.

Kun je eens een terminal openen, en dan het onderstaande commando uitvoeren, en de output ervan hier posten tussen CODE blokken?


su -c 'cat /etc/fstab'

Je hebt waarschijnlijk een nederlands toetsenbord ingesteld. Als je even laat weten of je KDE of GNOME als desktop gebruikt, kunnen we je ook zo laten weten hoe je je toetsenbord laat werken zoals het eruit ziet.
Heb je overigens een reden om 11.3 te gebruiken i.p.v. 11.4?

Hallo menjy,

Welkom hier. Voor beide vragen moeten we echt wel iets weten. Voor de zaak met de schijf willen we graag dat je de uivoer van de volgende commando’s laat zien:

su -c 'fdisk -l'
cat /etc/fstab
mount

en dat graag allemaal netjes gecopieëerd/geplakt tussen CODE tags. Als je niet weet hoe CODE tags hier werken (ze zijn niet direct zichtbaar, kijk dan of je het met dit kunt begrijpen: Posting in Code Tags - A Guide.

Voor je tweede vraag willen we graag weten wat die standaard indeling dan wel is (vanaf hier is dat slecht te zien) en waarop het dan is ingesteld.

Ook is het handig te weten welke DE je gebruikt (KDE, Gnome, een andere).

Kortom je zult er aan moeten wennen dat je met Linux veel kunt kiezen en dat daarom anderen niet kunnen weten wat je gekozen hebt.

Hoi,

Een veel voorkomende situatie waarbij ik deze klacht zie is wanneer Windows 7 niet goed is afgesloten. Is Windows niet in een slaap stand? Start Windows 7 eens op, sluit het helemaal af (afsluiten of Opnieuw opstarten kiezen) en probeer het dan nog eens. OpenSUSE heeft standaard geen probleem met NTFS. Ik pas wel altijd mijn fstab aan om ook dingen te kunnen opslaan op de NTFS schijf.

Al meer gezien, dat in de fstab niet “defaults” staat, maar andere ntfs-3g opties. Die kant wilden Henk en ik ook op. Windows in de slaapstand heb ik ook al gezien, geeft ook rare resultaten soms.

Heb ik op mijn laptop nogal last van. Op mijn desktop niet want die gaat nooit in de slaapstand in Windows… Alleen een spel spelen en dan weer opnieuw opstarten :slight_smile:

Mijn fstab staat wel ergens in het Engelse gedeelte van de forums, maar kan hem zo snel niet vinden… Ben op dit moment op’t werk maar kan hem morgen hier wel neer zetten…

edit Heb hem gevonden -> NTFS/DVD/Pendrive must be open in Dolphin first