Adobe flash-player versus Shockwave Flash

Hallo,

Om een aantal sites te kunnen bezoeken (o.a. spelletjes) heb je blijkbaar de Adobe Flash-player nodig.
Ik had echter Shockwave Flash geïnstalleerd wat nu maakt dat (althans dat denk ik) :

  • bij afspelen van Youtube-filmpjes er constant “zwarte” blokjes (at random) over het filmschermpje gaan
  • ik bij bepaalde sites allerhande partiële gekleurde schermen over mijn gewenste scherm krijg.

Vraag : kan ik alsnog de Adobe Flash-player installeren of kan ik mijn Shockwave Flash “verbeteren” ?

Hartelijk dank,

W

Wat ik vergat :

  • ik gebruik openSUSE 11.3, GNOME-desktop
  • met FireFox als browser (het probleem doet zich eechter ook voor met Opera)

W

Je zou eigenlijk via de eerste update flashplayer al binnen moeten krijgen. Downloaden bij Adobe heeft geen zin, de via de repos geleverde versie moet het doen.
Om dit te bereiken kun je ook een terminal openen en dan


su -c 'zypper in flash-player'
(rootpassword ingeven)

kunnen doen.

Andere vraag: wat voor videokaart heb je. In het geval van ATI of NVIDIA zul je de driver moeten installeren.

Tevens kun je er het beste voor zorgen dat je ook de codecs van Packman geïnstalleerd zijn, zie de NL-HOWTO’s over multimedia

Hallo,

Dank voor uw antwoord.

Ik heb de door u aangeraden opdrachtregel uitgevoerd :

[QUOTE=Knurpht;2336960]Je zou eigenlijk via de eerste update flashplayer al binnen moeten krijgen. Downloaden bij Adobe heeft geen zin, de via de repos geleverde versie moet het doen.
Om dit te bereiken kun je ook een terminal openen en dan


su -c 'zypper in flash-player'
(rootpassword ingeven)

kunnen doen.

en krijg dan volgende schermboodschap :

Loading repository data …
Reading installed packages …
‘flash-player’ is already installed.
No update candidate for "flash-player-10.2.159.1-0.2.1.i586. The highest available version is already installed.
Resolving package dependencies …
Nothing to do.

Ik heb een NVidiabeeldschermkaart.

Ik zal nu de NL-HOWTO’s over multimedia nalezen.

Met oprechte groeten,

W

Heb je de NVIDIA driver geïnstalleerd?

Doe je zo:

Start Yast - Software bronnen
Kies Toevoegen
Kies Bronnen onderhouden door de gemeenschap
Vink NVIDIA aan
OK
Importeer de “key” als daar om gevraagd wordt
OK
OK

Start Yast - Software beheer
Als het goed is zie je dat er automatisch een paar pakketten met “nvidia” in de naam geselecteerd worden.
Kies Accepteren

Als e.e.a. klaar is, herstart je je PC, waarbij nu de NVIDIA driver gebruikt wordt ipv de open source “nouveau” driver, en zou het video probleem voorbij zijn.

Misschien heb je wat aan de engelstalige uitleg op dit forum er hebben meer mensen last met de firefox 4 editie en flash.

11.4 Firefox 4 flash issue

Beste,

Zo heb ik gedaan en prompt … blijft mijn computer hangen gedurende het opstartscherm. Ik krijg een zwart scherm met een lijnvormige cursor in de linkerbovenhoek.

Ik moet het toestel uitzetten om te rebooten …

Dus : openSUSE start niet meer op. Tijd om over te gaan naar openSUSE 11.4 met KDE …

W

Het lijkt erop dat de scripts van de NVIDIA installer niet goed zijn uitgevoerd. Weet niet wat je al gedaan hebt, maar helpt “nomodeset” op de Opties regel in het bootmenu niet?

De installatie van Flash-player is, dank zij de hier verstrekte tips, goed verlopen.

Het afspelen van een YouTubefilmpje lukt nu goed, MAAR : er zijn constant witte of zwarte vierkanten over het filmbeeld die het filmbeeld vierkantsgewijs gedeeltelijk onzichtbaar maken.
Kan daar iets aan gebeuren ?

In FireFox zie ik nu dat de Flash-player het standaard content programma is voor Shockwave Flashbestanden.

Wat nu ?

W

Heb je nou voor je videokaart de NVIDIA driver geïnstalleerd? Dit fenomeeen zie je namelijk als de driver niet of niet goed is geïnstalleerd.

Ik heb gezocht waar ik dit diende aan te passen.
YAST-> bootloader ??
YAST-> sysconfig ??

Mocht je daarmee nog kunnen helpen, dan doe ik het onmiddellijk.
W

De vorige keer bleef je met een zwart scherm zitten…

De NVIDIA driver heeft niets te maken met je bootloader of sysconfig. In één van de posts hierboven heb ik uitgelegd hoe je de nvidia driver moet installeren.

Om zeker te zijn, dat je niet weer hetzelfde probleem krijgt, kun je van tevoren in de sysconfig editor zoeken naar KMS, er blijft dan één optie over, zet de waarde daarvan op “yes” als-ie daar nog niet op staat.

Excuus voor het zeer laattijdige antwoord - ben pas terug van reis.

Heb nogmaals geprobeerd de NVidiadrivers te installeren met als gevolg : zwart scherm - ik kan niets meer doen in Linux.
Wil dit zeggen fdat ik openSUSE opnieuw moet installeren ? Of hebt u een “work-around” ?

Hartelijk dank,

W

P.S. overigens is de kaart een NVidia GeForce 9500GT - wat dit vooir de rest allemaal moge betekenen

Wat gebeurt er als je op de optie-regel bij het startscherm intypt: “nomodeset” ? Daarna natuurlijk enter zodat-ie ook opstart.
Vraag 2: kun je met “Failsafe” of “Veilige modus” wel opstarten? Is als alles goed is de optie onder “openSUSE 11.4”.

Hoe heb je die drivers geïnstalleerd?

Dank voor je antwoord.
Ik heb dus een dual-boot met Windows XP en GRUB.
Ik weet niet waar (in GRUB ?) ik nomodeset zou moeten intikken.

Na het oorspronkelijk verschijnen van de “lizard” - het openingsscherm dus van openSUSE 11.4 met KDE - wordt het scherm gewoonweg zwart. CTRL-ALT-DEL doet niets. CTRL-ALT-F1 ook niet.

Ik heb de drivers geïnstalleerd via YAST -> Software repositories -> NVidia.

W

“nomodeset” moet je in het GRUB scherm intypen, zonder de aanhalingstekens, op de regel waar “vga=…” staat, wel even denken om een spatie achter “vga=…”.

De failsave GRUB-optie functioneert - het geeft een andere schermresolutie doch ik kan nu in KDE werken.

Ik zou natuurlijk naar mijn vroegere configuratie terug willen.

Ik probeer nu nog een aantal mogelijkheden en hou je op de hoogte.

W

Na

vga=0x31a
heb ik nomodeset ingetikt.

De computer start op in Linux, maar geeft na enkele seconden een zwarts cherm en hangt.

Failsafe werkt voorlopig wel.

Ik weet nu niet meer wat ik nog kan doen.

W

Wat je wilt begrijp ik. Ik kan alleen niet zien wat je nu allemaal doet, wat je allemaal al geprobeerd hebt. De verschijnselen die je beschrijft wijzen op problemen met de NVIDIA driver. Maar zelfs daarvan weet ik niet hoe je die geïnstalleerd hebt. Dat maakt het wel erg moeilijk om support te leveren, omdat ik in het “stap voor stap” er doorheen lopen stappen mis, die je ondertussen neemt. Maar, even goed, als je er zo uit komt is dat mooi.

Dank voor je antwoord.

Ik heb de NVidia drivers geïnstalleerd via KPackagemanager. Bij het heropstarten ontstonden de problemen die ik beschreef.
Wanneer ik nomodeset intik op de voor het normale opstarten bedoelde GRUB-lijn, begint openSUSE te draaien, maar hangt dan.

Failsafe lukt wel.

W