Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: hoe draai ik mijn canon pixma over wifi via opensuse

Question hoe draai ik mijn canon pixma over wifi via opensuse

Pffft het is altijd zon gedoe met die computers.

Nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met het leren van het systeem linux.
    zo ben ik dus ook achter opensuse gekomen.
    Mooi programma alleen een pain in the ass als het gaat over software installeren als je het mij vraagt.

Nou zit ik dus met het volgende
    ik had gister een Canon Pixma MG5250 gekocht.
    Alles is tot nu goed verlopen met het installeren op mijn windows systeem... (De technologie maakt ons wel lui hoor )

Afijn nu gaan we even naar opensuse... die staat geinstalleerd op mijn laptop.
    ik wil mijn laptop dus via wifi aansluiten op de canon.
    Maar hoe is voor mij een complete grote vraagteken???

Kan iemand mij erbij helpen alstublieft?

Bedankt alvast

Default Re: hoe draai ik mijn canon pixma over wifi via opensuse

Je hebt dezelfde vraag ook gesteld in het Engelse gedeelte. En daar komt ook al antwoord. Voor wie genteresseerd is: How to run my canon pixma printer on opensuse.

Ik hoop niet dat je dit ook in het Russisch, Hongaars, enz. hebt aangekaart
    Henk van Velden

nou ik heb dat meer eigenlijk gedaan omdat ik niet zo goed in mijn engels ben.
    als iemand die nederlands is dit ook kan oplossen dan heb ik dat natuurlijk liever

Zo slecht is je engels niet. En nu heb je toch een engels antwoord. Kun daar iets mee? Ze verwachten daar wel een reaktie van je. zoiets van: het helpt, of het helpt niet, of wat bedoel je, of leg dit eens uit.
    Henk van Velden

Blog Entries
    14

Zoals je al weet staan Canon drivers verspreid over de websites over de hele wereld. Ook de installatie is niet echt makkelijk, ik heb meegemaakt dat er een 'rpm' geleverd werd, die zelf helemaal niets installeerde, dan een soort installatiescript en linuxdrivers in een map waar je ze niet snel vindt tenzij je weet hoe je een rpm moet ontleden.
    Sommige Canon printers worden direct ondersteund, andere helemaal niet. Ook is er nog een commercile, gesloten driver die wel goede ondersteuning biedt. Als je daar een webadres van wilt hebben, moet je me even een prive bericht sturen.

Wat gebeurt er als je Yast - Hardware - Printer opstart, en op Toevoegen klikt? Wordt het ding dan gezien?

Nog even een heel ander verhaal om over na te denken: veel linux gebruikers, zeker in de zakelijke markt, kijken voordat ze hardware aanschaffen eerst op het web of die hardware wel ondersteund wordt. Als je van tevoren had rondgekeken, dan had je gevonden dat de ondersteuning van Canon voor linux (en Apple) op zijn zachtst gezegd niet bijster geweldig is. Zelf koop ik het liefst HP, ondanks alles wat je daar op tegen kunt hebben, puur om HP's keurige linux ondersteuning.

Ter aanvulling op wat Henk hierboven al schreef: als je een echte oplossing vindt in n van de "threads", zet je die dan ook even in de andere?
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ikzelf heb een Canon Pixma IP4200, alleen voorzien van USB-aansluiting. Onder windows ging het met de meegeleverde drivers prima. Onder linux (welke distributie ook) niet want geen meegeleverde drivers.

Gelukkig kwam ik via een computerblad, de c't, achter alternatieve, commercile drivers voor linux, dit waren de drivers van TurboPrint. Mijn Pixma IP4200 wordt ondersteund en werkt perfect met erg veel instelllingsmogelijkheden en een goede kwaliteit. Helaas zijn deze drivers dus niet gratis maar gelukkig kan je ze eerst uitproberen zodat je zeker weet of je ze wilt aanschaffen. Ik heb er geen spijt van gehad. Het heeft me veel ergernis en tijd bespaard. Ik zit hier overigens geen reclame te maken, laat dat duidelijk zijn.

Versie 2.17 bevat trouwens ook drivers voor jouw Canon MG5220/MG5250 zie ik nu. Misschien het proberen waard.
    TurboPrint - printer drivers for Linux - Canon PIXMA MG5200series

TurboPrint 2.17-2 (29-Nov-2010)
    (multifunction devices: only printer unit is supported, not scanner unit)

Canon PIXMA MG5200series - Linux printer driver features

TurboPrint License TurboPrint Pro / TurboPrint Studio
    Color profiles included Plain paper, Inkjet paper, Transparent CF102, Canon PhotoPlus II PP201, Canon MattePhoto MP101, Canon GlossyPhoto GP501, Canon PhotoPlus Semigloss SG101, Canon HighResolutionPaper HR101, Canon PhotoPaperPro, Canon Pro Platinum, Ilford Smooth Pearl/Gloss,Fineart Hahnemuehle Smooth, ZEDOnet Glossy
    Color management supported, extensible with user profiles
    Color profile administration yes
    Print quality 600dpi, 300dpi, 4800dpi, 9600dpi
    Borderless yes
    CD -
    Automatic duplex yes
    Roll paper support -
    Roll paper cutter -
    Max. print size 21.59 x 58.42cm / 8.50 x 23.00"
    Printer Toolbox Ink level display, Nozzle test print, Print head cleaning, Print head alignment, Test page
    Printer status display with TurboPrint Monitor
    Last edited by flark; 11-Jan-2011 at 07:12. Reason: extra nfo, directe link naar tprint verwijderd
    flarkbox|AMDx64 X2 6000+|Nvidia 8600GT|4 GiB RAM
    flarkstation|C2D T7600|ATI FireGL V5200|4 GiB RAM
    flarkbook|Atom N270|Intel 945 GME|2 GiB RAM
    All on Ubuntu 10.10/openSUSE 11.4
    never unexpect nothing...

Blog Entries
    1

Ik heb zelf een MP495 en die werkt prima draadloos.. zowel scannen als printen..
    Je zal de drivers moeten downloaden en instaleren en als ik thuis ben zal ik dat process in typen aangezien ik het zelf ook moet doen voor mijn nieuwe OpenSUSE 11.3 instalatie.

Hier zijn de links alvast. Je moet 2 delen downloaden. 1 voor het printen en 1 voor de scanner.

Scanner driver
    Printer Driver

Het is een beetje werk voor de scanner maar de printer is eenvoudig (vind ik althans) te instaleren. Zorg ervoor dat de printer al wel op je netwerk zit want ik weet niet hoe je dit doet in linux. Het is een heel geklooi onder windows

En het is echt geen 'Pain in the ass' om software te instaleren onder Linux. Er zijn alleen tig manieren om dingen te instaleren en sommige zijn makkelijker dan andere. Hardware instalere is in een heleboel gevallen een kwestie van herstarten met de nieuwe hardware aangesloten en alles werkt gewoon. Mijn nieuwe Logitech webcam bijvoorbeeld. Moest vanalles instaleren onder Windows 7 en met OpenSUSE was het plug and play! Hetzelfde met een heleboel HP printers. Zelfs draadloze printers. Canon is helaas iets lastiger maar daar leer je weer van!

En Flark, hier zijn de driver voor die IP4200 van jou! Gratis!
    Printer drivers
    Operations Guide
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Quote Originally Posted by Dexter1979 View Post
    ... Flark, hier zijn de driver voor die IP4200 van jou! Gratis!
    Printer drivers
    Operations Guide
    Bedankt voor de moeite, maar helaas.
    Ken deze drivers en ze zijn nogal ondermaats, zo kan je bijvoorbeeld weinig instellingen wijzigen en is de maximale afdrukkwaliteit m.b.t. foto's erg beperkt. Bovendien zijn ze enkel in 32-bits beschikbaar.
    flarkbox|AMDx64 X2 6000+|Nvidia 8600GT|4 GiB RAM
    flarkstation|C2D T7600|ATI FireGL V5200|4 GiB RAM
    flarkbook|Atom N270|Intel 945 GME|2 GiB RAM
    All on Ubuntu 10.10/openSUSE 11.4
    never unexpect nothing...

Blog Entries
    1

Ok, probeer dit eens:

Sluit de printer aan via USB.

• Download de drivers via de links die ik eerder heb gegeven.
    • Pak ze ergens uit
    • Open een terminal (druk alt-F2 en type Konsole)
    • Ga naar de folder waar je de printer drivers hebt uitgepakt
    • type: sudo sh *download folder*/install.sh
    • Volg de instructies op het scherm en sluit konsole niet af.
    • Je hebt nu je printer via de USB werkend.

Zorg nu dat je de printer werkend hebt via de wifi en doe het volgende:

• type in je Konsole: sudo /usr/lib/cups/backend/cnijnet
    • Dat zorgt ervoor dat cups (opensuse's printer beheer) de printer kan zien.
    • Open nu Firefox (druk op alt-F en type Firefox)
    • Ga naar de pagina http://localhost:631
    • Ik weet niet of Cups in het Nederlands is maar bij mijn Engelse pc click je op Administration - Add Printer
    • Geef als gebruikersnaam root en je root password als wachtwoord.
    • Tik LPD/LPR host printer en continue
    • vul het IP address van je printer in (bij mij 192.168.0.10 maar jou netwerk zal anders zijn). Dus dat ziet er zo uit -> lpd://192.168.0.10 en klik continue
    • Geef het een naam
    • Zoek de drivers op in de lijst (ze kunnen een beetje verstop zitten maar ze staan er tussen!) en klik Add Printer
    • Select je default opties en klik Set Default Options
    • En dat is het!

Als je nu weer naar Administration gaat en op het maintenance menu klikt kan je een test pagina afdrukken.

Je scanner is wat simpler.

• Download de drivers via de links die ik eerder heb gegeven.
    • Pak ze ergens uit
    • Open een terminal (druk alt-F2 en type Konsole)
    • Ga naar de folder waar je de printer drivers hebt uitgepakt
    • type: sudo sh *download folder*/install.sh
    • Volg de instructies op het scherm en sluit konsole niet af.
    • type in kdesu kwrite /etc/sane.d/saned.conf
    • voeg je printers IP adres onder aan dit bestand en sla het op
    • type in het konsole scangearmp
    • Je kan nu draadloos scannen! Als je een launcher maakt met dit programma en die opslaat op je desktop hoef je hem ook niet constant in te typen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Het is allemaal een beetje snel getyped want ik moet zo weg!

Succes ermee!
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Blog Entries
    14

@Dexter: Canon heeft er een puinhoop van. Ik heb afgelopen week geprobeerd nieuwere drivers te installeren voor het printerstuk van een kopierapparaat. Ten eerste installeren de rpms niets, ze pakken alleen uit. Als ik dan vervolgens ga kijken naar de inhoud van de diverse rpms (met README's Nz.) dan blijken hogere rpm versies oudere drivers te bevatten. Kortom, een slag in het donker als je daar mee aan de gang gaat. Service monteurs van Canon gaven aan "dat Canon natuurlijk niet echt linux vriendelijk is", en kregen het niet voor elkaar. Het ding werkt nu met de driver voor een oud type HP Laserjet.....
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Page 1 of 2 12 LastLast