Netwerk problemen

Vanmiddag is er tijdens werken een onderbreking geweest bij de internet provider , na de herstelling heb ik terug opgestart en nu heb ik geen aansluiting meer op internet en daarvoor altijd en nooit problemen gehad. Mijn andere pc die draait op win 7 heeft het contact automatisch hersteld en mijn Suse pc niet , hoe los ik dit op
draai Suse 11.4 en heb KDE
Thnx Toni:(

Mogelijk heeft DHCP (ik neem aan dat je dat gebruikt) niet alles (bijv. je DNS servers) opnieuw aan je systeem doorgegeven.
Voor we de diepte ingaan is het misschien handig om even de botte bijl te proberen:
. systeem shutdown;
. modem reset (uitzetten, een paar minuten wachten, weer aanzetten);
. systeem starten.
Helpt dat? Zo nee, dan gaan we verder.

Hoe constateer je dat je niet naar het internet kunt?
Je zegt: geen aansluiting aan het internet, maar veel mensen gebruiken deze term slordig. Het betekent dat je wel met je modem kunt praten. Klopt dat?

Als je met je modem kunt praten, kijk dan naar je default router:

netstat -r

en controleer of je een DNS server hebt:

cat /etc/resolv.conf

Heb dit ook eens opgelost met yast en netwerkinstellingen opnieuw de netwerkkaart te configureren.
De networkmanager had geen verbindingsmogelijkheid, hoe dat kwam was een raadsel.

Wel wat omslachtig maar het heeft geholpen bij mij dan.

Als de verbinding tot stand gebracht kan worden door ifup, kan dat m.i. ook met de networkmanager. Is het misschien zo, dat je het ikoontje niet gezien hebt? Als er nog geen verbinding gemaakt is, is het ikoontje niet meer dan een klein stipje. Met je muis daarop klikken moet het schermpje brengen wat ik eerder gemeld heb.