Nvidia drivers installeren onder openSuse 11.4

Hallo,

het is een terugkerend euvel bij elke nieuwe release, maar telkens mislukt de installatie van de NVidia drivers voor openSuse KDE.
Ik gebruik voor de installatie van de driver voor mijn Gfx6200 de zogenaamde one-click methode. De driver wordt geïnstalleerd en er wordt ook een nieuwe vmlinuz (desktop pae) aangemaakt, maar helaas het werkt allemaal niet. er komt de melding dat ik kennelijk niet de driver gebruik en dat ik dat als root eerst moet configureren
Het lijkt er op dat ik ‘gewoon’ door blijf draaien met de overigens goede nouveau driver.

Wie weet raad ?
groet
Gijs

Ha Gijs, welkom

Eerst een paar vragen:
Hoe heb je geïnstalleerd, Nieuwe installatie of Upgrade?
Heb je ook al eens geprobeerd om de drivers “handmatig” te installeren?
Kun je output (uit een terminalvenster) posten van


uname -a

en


rpm -qa | grep nouveau

en


ls -l /etc/X11/xorg.conf

Ik neem aan, dat je wel de computer opnieuw hebt opgestart?

De simpelste manier om de NVIDIA drivers goed te installeren is deze:
Yast - Softwarebronnen
Toevoegen, Bronnen onderhouden door de gemeenschap
NVIDIA selecteren
OK OK
Softwarebeheer starten
Als de drivers nog niet (goed) geïnstalleerd zijn, worden ze geselecteerd en de installatiescripts regelen de nodige dingen.
Als ze al wel geïnstalleerd zijn, kun je ze eens herinstalleren, het kan zijn dat de scripts vanuit de one-click niet goed zijn afgerond.

Dan kun je nog het volgende checken
In Yast - Systeem - Sysconfigeditor
Zoeken op KMS
De waarde van deze instelling moet voor je nvidia kaart op “yes” staan.

Als je laat weten hoe dit er bij jou allemaal uitziet, dan helpen we je wel verder. Lijkt me stug of dit moet goed komen.

Hallo Knurpht

Dank voor je adviezen. Ik zal het gaan proberen, maar kan dit op z’n vroegst zondagavond doen.
Dus nog even geduld aub
groet
Gijs

Geniet van het weekend :slight_smile: Overigens: mijn oudste zoon heet ook Gijs, ik zal geduld hebben :smiley:

Dit word automatisch gedaan via de RPM, geloof ik. Ik moet zelf met mijn Geforce 8800GT nog wel steeds “nomodeset” toevoegen aan GRUB. Als ik dit niet doe heb ik af en toe problemen. Weet eerlijk gezegd niet wat die optie precies doet.

Mocht je problemen hebben dan kan je het toevoegen aan GRUB via Yast - System - Bootloader, Click op de Opensuse 11.4 (Niet de failsafe), click edit en voeg nomodeset toe aan de opties onderaan het scherm. Verwijder niks! Da’s alles.

NO_KMS_IN_INITRD legt vast in de initrd dat er geen “Kernel Mode Setting” gebruikt moet worden. Dit is exact hetzelfde als ‘nomodeset’ meegeven als bootparameter :). Wist ik eerst ook niet, deed ook beide, maar 't doet exact hetzelfde. Wat bij jou dan het verschil zou moeten maken? Op dit moment heb ik ook op geen enkele machine met NVIDIA “nomodeset” als bootparameter.

Ah, ok… Ik zal het eens weghalen en kijke wat ie doet…

Hallo

Vanavond heb ik driver geherïnstalleerd. Daarna de kmp GO2 en de X11 GO2 ‘handmatig’ geïnstalleerd. Nu kom ik na opstarten niet in de grafische mode.
Desondanks toch de gevraagde info gevonden:
uname -a
Linux linux-qz28 2.6.37.1-1.2-default #1 smp 2011-02-21 10:34:10 +100 i686 i686 i386 GNU/Linux

rpm -qa | grep nouveau
Xorg-X11-driver-video-nouveau-0.0.16=20110115_b795ca6-3.1.i586

ls -l /etc/X11/xorg.conf
-rw-e–r-- 1 root root 2545 17 april 2011

Ik hoop dat ik alles goed van het scherm heb overgeschreven

NO_KMS_IN_INITRD staat op yes.

Installatie van 11.4 is van scratch dus geen upgrade

groet
Gijs

Hoe heb je dit handmatig gedaan?

Is de manier zoals Knurpht het eerder aangaf via YAST niet gelukt? Is het gemakkelijkste. Gewoon de Nvidia Repo toevoegen en dan pakt hij zelf de juiste drivers (althans bij mij). Niks handmatig installeren. Dat is in principe alleen nodig als je een niet standaard kernel versie gebruikt… De kernel versie die jij hebt is de standaard versie en dus zijn de drivers gewoon al kant en klaar in de Nvidia repo.

Hallo Dexter
Wat ik onder handmatig versta is via YAST, software → nvidia intypen, vervolgens gekozen voor G02 (want Gfx6200) en geinstalleerd. Daarna normaal opgestart, maar ik kom niet in de grafische mode. Kan wel in cmd mode inloggen.
Daarna herstart in failsafe. Deze komt normaal in grafische mode op. Daarna gekeken naar xorg.conf. Dat is een NVidia xorg geworden terwijl de oude als back-up is gesaved.

Automatisch vinden van de juiste driver is bij mij niet gelukt. Na toevoegen van de repository wordt niets automatisch gevonden.

Nog even vergeten te melden: Suse 11.4 draait op dit moment onder VMplayer
groet
Gijs

Het laatste wat je meldt is wel belangrijk. Een virtuele machine kan volgens mij niet de NVIDIA driver draaien. Draait toch ook niet echt nouveau, maar de virtuele driver die VMware aan boord heeft? Kan zijn dat ik het mis heb. In het verleden was het zo, dat de 3D functionaliteit door de driver van het host-OS geleverd werd, heb te weinig recente ervaring met openSUSE in VMware producten om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan, dat je een “echte” openSUSE installatie draaide. Daarin werkt de NVIDIA driver bij mij op een Sempron 2600 met NVIDIA GFX6200 prima. Onder 11.1, 11.2, 11.3 en 11.4

Zo ziet mijn xorg.conf er uit met nvidia:

nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig

nvidia-xconfig: version 260.19.44 (buildmeister@swio-display-x86-rhel47-04.nvidia.com) Sun Feb 27 21:50:39 PST 2011

Section “ServerLayout”
Identifier “Layout”
Screen “vboxvideo” 0 0
Screen “vmware” 0 0
Screen “cirrus” 0 0
Screen “fbdev” 0 0
Screen “vesa” 0 0
InputDevice “Keyboard0” “CoreKeyboard”
InputDevice “Mouse0” “CorePointer”
EndSection

Section “InputDevice”
# generated from default
Identifier “Keyboard0”
Driver “keyboard”
EndSection

Section “InputDevice”
# generated from default
Identifier “Mouse0”
Driver “mouse”
Option “Protocol” “auto”
Option “Device” “/dev/psaux”
Option “Emulate3Buttons” “no”
Option “ZAxisMapping” “4 5”
EndSection

Section “Monitor”
Identifier “Monitor0”
VendorName “Unknown”
ModelName “Unknown”
HorizSync 28.0 - 33.0
VertRefresh 43.0 - 72.0
Option “DPMS”
EndSection

Section “Device”
Identifier “vboxvideo”
Driver “nvidia”
EndSection

Section “Device”
Identifier “vmware”
Driver “nvidia”
EndSection

Section “Device”
Identifier “cirrus”
Driver “nvidia”
EndSection

Section “Device”
Identifier “fbdev”
Driver “nvidia”
EndSection

Section “Device”
Identifier “vesa”
Driver “nvidia”
EndSection

Section “Screen”
Identifier “vboxvideo”
Device “vboxvideo”
Monitor “Monitor0”
SubSection “Display”
Modes “nvidia-auto-select”
EndSubSection
EndSection

Section “Screen”
Identifier “vmware”
Device “vmware”
Monitor “Monitor0”
SubSection “Display”
Modes “nvidia-auto-select”
EndSubSection
EndSection

Section “Screen”
Identifier “cirrus”
Device “cirrus”
Monitor “Monitor0”
SubSection “Display”
Modes “nvidia-auto-select”
EndSubSection
EndSection

Section “Screen”
Identifier “fbdev”
Device “fbdev”
Monitor “Monitor0”
SubSection “Display”
Modes “nvidia-auto-select”
EndSubSection
EndSection

Section “Screen”
Identifier “vesa”
Device “vesa”
Monitor “Monitor0”
SubSection “Display”
Modes “nvidia-auto-select”
EndSubSection
EndSection

en zo met nouveau of te wel de install driver:

ection “Device”
Identifier “vboxvideo”
Driver “vboxvideo”
EndSection

Section “Screen”
Identifier “vboxvideo”
Device “vboxvideo”
EndSection

Section “Device”
Identifier “vmware”
Driver “vmware”
EndSection

Section “Screen”
Identifier “vmware”
Device “vmware”
EndSection

Section “Device”
Identifier “cirrus”
Driver “cirrus”
EndSection
Section “Screen”
Identifier “cirrus”
Device “cirrus”
EndSection

Section “Device”
Identifier “fbdev”
Driver “fbdev”
EndSection
Section “Screen”
Identifier “fbdev”
Device “fbdev”
EndSection

Section “Device”
Identifier “vesa”
Driver “vesa”
EndSection

Section “Screen”
Identifier “vesa”
Device “vesa”
EndSection

Section “ServerLayout”
Identifier “Layout”
Screen “vboxvideo”
Screen “vmware”
Screen “cirrus”
Screen “fbdev”
Screen “vesa”
EndSection

Hey Gijs,

Daar hebben we dan een mooie: /etc/X11/xorg.conf is “obsolete” (overbodig) sinds openSUSE 11.2. Autodetectie en -configuratie zijn de woorden waar het om gaat. Al eens geprobeerd om het ding gewoon weg te gooien? Je kunt namelijk met één verkeerde optie het soepel draaien van je X server verklooien. Hernoem het ding eens, start dan de VM op, en kijk eens wat er gebeurt. Ik draai zelf op mijn laptop en het andere rekenmonster zonder xorg.conf, heb wel dingen geprobeerd, maar het resultaat zonder bevalt met prima. Waarom draai je nvidia-xsettings?

Belangrijk detail… Zal je toch 3d moeten instellen in vmplayer denk ik! Ik gebruik geen virtualbox of vmware en heb dus geen idee hoe dat moet…

Ik heb xorg.conf weggegooid en tevens de nouveaudriver verwijderd, waardoor alleen de GO2 driver met kernel overbleef. Daarna kon ik niet meer in grafische mode komen, noch in de normale opstart noch met de failsafe. Heb vervolgens xorg.conf weer teruggezet hetzelfde resultaat. Er heeft dus kennelijk geen switch plaatsgevonden naar de GO2 driver.
Ben nu van scratch af aan Suse opnieuw aan het installeren (is zo gebeurd).

Waarom draai je nvidia-xsettings?

Omdat Suse bij mij opstart in 800x600. Via systeeminstellingen kon ik dan naar 1280x1024.
Ik hoopte via nvidia-xsettings dit eenmalig te omzeilen

Dat is vrij eenvoudig in VMwareplayer: bij edit virtual machine settings –> display–>vinkje zetten bij accelerate 3D graphics.
Denk je dat dat zal helpen ?

Heb nog even wat rondgeneusd. Deel van de virtualisatie is die van de videokaart. Om het kort te zeggen, je hebt in VMPplayer niet echt een NVIDIA kaart, maar een virtuele die gebruik maakt van de mogelijkheden die de echte kaart en de driver daarvoor op het host OS hebben. In jouw geval kun je dus 3D aanzetten. Ik heb zelf zo in een virtuele Windoos een paar games geprobeerd, ging best aardig, maar was meer een experiment.
Als je de volledige grafische mogelijkheden wilt benutten kun je m.i. beter een echte installatie doen.

Hartelijk dank voor je uitzoekwerk en je adviezen. Ik heb zoals eerder opgemerkt vandaag alles opnieuw onder de player geïnstalleerd en het draait weer soepel. Het was nl steeds trager geworden door alle experimenten. Ik denk dat ik er wel mee kan leven verder. Ik ben geen spelletjes 3D fanaat.

VMPlayer is voor mij ook een experiment. Tot voor kort had ik mijn computer ingericht als triple boot computer Windows, Ubuntu (gnome) en Suse (kde) met het Suse menu als keuzemenu en Windows als default. Dat gaf nog wel eens problemen met nieuwe releases aan de Linux-kant die ik altijd van scratch af installeerde.
Ik werk al met Suse vanaf versie 4.x

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken en meeleven
groet
Gijs

Vanaf 4.x? Dan zou jij eigenlijk ook nog S.u.S.E. GmbH moeten schrijven, doe je waarschijnlijk in gedachten ook nog. :smiley: Kwam die eigenlijk ook nog op een hele stapel diskettes (voor de jongeren: ouderwets opslagmedium, waar 1.4 MB op kon)?

Inderdaad van die generatie ben ik dus, de generatie met de diskettes. Je kocht toen nog met een aantal collega’s een doos met geweldige documentatie en de diskettes. Suse was nog gewoon S.u.S.E en had een tweetalige website. En je moest toen overal vandaan drivers zien te vinden voor alle mogelijke hardware als printers etc. Wat dat betreft is het nu veel eenvoudiger geworden op NVidia onder VMwarePlayer na dan :wink: