Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: Nieuw met Suse, graag wat netwerkhulp

Default Nieuw met Suse, graag wat netwerkhulp

Mensen,

Afgelopen week de switch van een iMac met OSX naar een PC. Jaren met OSX gewerkt maar de laatste zeer slechte ervaringen met mijn iMac en de service van Apple hebben mij helaas verplicht van dit bijna perfecte OS af te stappen als consequentie. Na wat testen met Fedora, Mandriva en Suse heb ik dus voor Suse gekozen.

In elk geval had ik moeite om de juiste plek te vinden waar ik mappen open kan stellen in mijn netwerk en dan met name voor de mediaspeler. Dus zonder inlog noodzaak. In de eigenaschappen van de betreffende map heb ik 'gedeeld' aangezet maar ze worden niet gevonden door de mediaspeler.

Ik neem aan dat ik de Samba server moet configureren, zou iemand me op weg kunnen helpen hiermee? De KDE desktop komt momenteel nog enorm chaotisch bij mij over en ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik dit gedeelte moet zoeken. Het programma Samba kan ik bijv niet vinden, waar, in welke categorie vind ik Samba en, dan de instellingen...

Ik draai OpenSuse 11.4 64bit. Netwerkadapter handmatig geconfigureerd.

Alvast dank

Default Re: Nieuw met Suse, graag wat netwerkhulp

Edit:
    Middels zoeken vond ik Samba en heb ik de mappen toegevoegd en de Firewall hiervoor geopend. Nu krijg ik enkel nog de melding "apparaat is bezet" van de mediaspeler... Euhm?

Blog Entries
    14

Je hebt Samba ook geconfigureerd voor gast gebruik? Kun je de inhoud van het bestand /etc/samba/smb.conf eens posten? Graag tussen CODE tags.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Voor zover ik weet wel. Zo gauw ik ermee aan de slag kan post ik het.

Wil je echt al je bestanden met iedereen delen? Of snapt je mediaspeler ook NFS? Mijn mediaspeler snapt beide formaten en NFS vind ik een stuk makkelijker aanbieden aan mijn mediaspeler. Via YAST kun je NFS-server instellen, als die er nog niet staat dan via Softwarebeheer toevoegen.
    Via YAST met NFS-server kun je een Map toevoegen. Je kunt instellingen kiezen, maar een mediaspeler wil toch alleen maar lezen. Dat is volgens mij al de standaardkeuze. In mijn mediaspeler (van Conceptronic) kan ik in de webinterface de NFS-linkjes toevoegen. Uit mijn hoofd, iets van NFS://ip.nummer.van.pc/home/gebruiker/gedeelde_map
    Succes!

Was even weg, ben weer opnieuw begonnen met een frisse Suse Install ivm wat nieuwe hardware. Echter zelfde probleem persisteert dus, hieronder het conf:

Code:
    [global]
    	workgroup = WORKGROUP
    	passdb backend = tdbsam
    	printing = cups
    	printcap name = cups
    	printcap cache time = 750
    	cups options = raw
    	map to guest = Bad User
    	include = /etc/samba/dhcp.conf
    	logon path = \\%L\profiles\.msprofile
    	logon home = \\%L\%U\.9xprofile
    	logon drive = P:
    	usershare allow guests = Yes
    	add machine script = /usr/sbin/useradd  -c Machine -d /var/lib/nobody -s /bin/false %m$
    	domain logons = Yes
    	domain master = Yes
    	local master = Yes
    	os level = 65
    	preferred master = Yes
    	security = domain
    	usershare max shares = 10
    	wins support = Yes
    [homes]
    	comment = Home Directories
    	valid users = %S, %D%w%S
    	browseable = No
    	read only = No
    	inherit acls = Yes
    [profiles]
    	comment = Network Profiles Service
    	path = %H
    	read only = No
    	store dos attributes = Yes
    	create mask = 0600
    	directory mask = 0700

[users]
    	comment = All users
    	path = /home
    	read only = No
    	inherit acls = Yes
    	veto files = /aquota.user/groups/shares/
    [groups]
    	comment = All groups
    	path = /home/groups
    	read only = No
    	inherit acls = Yes
    [printers]
    	comment = All Printers
    	path = /var/tmp
    	printable = Yes
    	create mask = 0600
    	browseable = No
    [print$]
    	comment = Printer Drivers
    	path = /var/lib/samba/drivers
    	write list = @ntadmin root
    	force group = ntadmin
    	create mask = 0664
    	directory mask = 0775

[Muziek]
    	comment = Alle muziek
    	inherit acls = Yes
    	path = /home/david/Muziek
    	read only = No

[Openbaar op Linux]
    	comment = Verschillende bestanden
    	inherit acls = Yes
    	path = /home/david/Openbaar
    	read only = No

[netlogon]
    	comment = Network Logon Service
    	path = /var/lib/samba/netlogon
    	write list = root
    Een NFS zegt mij niets, met verschillende Ubuntu's liep het met Samba prima dus gaat dat nu ook lukken

Blog Entries
    1

Je zal je Muziek share anders moeten indelen zodat je er zonder wachtwoord bij kan. Ik geloof dat Ubuntu dit standaard doet.

In openSUSE doe ik het altijd via YAST. Ik heb mijn openSUSE in't Engels dus je zal het ff moeten vertalen.

Open YAST - (root wachtwoord) - onder Network Services klik je Samba Server. Als je het voor de eerste keer zo doet vraagt hij eerst om je windows workgroup. Die is bij jou zo te zien workgroup...

Als je bij het hoofd scherm komt klik eerst op de startup tab. Vink "During Boot" onder Service Start en als je een firewall aanhebt (standaard wel) Open Ports in Firewall onder Firewall Settings.

Ga nu naar de Shares tab en klik op je muziek share (als je daar tenminste je spul hebt voor je media speler).. Klik edit onderin, zoek in de lijst naar "guest ok" en klik OK. Vink het boxje in het volgende scherm aan en klik OK.. Klik nogmaals OK en je hebt nu een share waar je geen wachtwoord voor nodig hebt om erbij te kunnen.. Klik ok om het af te sluiten..

Als het goed is is je muziek share te zien voor jou workgroup en kan iedereen erbij zonder een wachtwoord in te typen. Je firewall, als die aanstaat, is juist geconfigureerd en samba start automatisch op..

Je kan dit ook doen via de command line maar ik vind YAST een stukje makkelijker..

Hopelijk helpt dit een beetje.. Sorry dat all de opties in't Engels staan, maar ik woon in Ierland en er zijn niet veel mensen die Nederlands kunnen
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Blog Entries
    1

Quote Originally Posted by Dexter1979 View Post
    Klik edit onderin,
    Vervang dat met "Klik Add onderin".. Ik was te laat met de edit en te snel met het typen..

De manier die ik beschrijf crieert een onbeveiligde share voor je muziek. Moet nu geen probleem zijn met je media player aangezien iedereen op jou netwerk die share kan zien
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Had een onduidelijk bootloader probleem na vervangen van een van de schijven, herstellen lukte niet, dus ff -weer- opnieuw suse erop...
    Stapjes gedaan, jouw toevoegingen verwerkt, keurig in smb.conf vermeld, maar nu vind de mediaspeler de Suse pc niet ... Firewall instellingen? De firewall van Suse ken ik niet al te best eerlijk gezegd...

Blog Entries
    14

Zit je achter een router -meestal een linux machientje-, dan kun je de firewall op je openSUSE bakje best uitzetten.

Om dingen open te sharen, kun je ook "security=share" zetten. Je hebt nu in de config een windows domein gemaakt.

Met NFS (meeste mediaplayers zijn linux bakjes) kun je door NFS servers gexporteerde mappen aankoppelen. Is via Yast - Netwerkservices in te stellen, en een stuk eenvoudiger dan SAMBA
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Page 1 of 2 12 LastLast