Page 1 of 5 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 41

Thread: Waarom openSUSE

Default Waarom openSUSE

Ben benieuwd waarom jullie openSUSE gebruiken en waarom niet een andere distributie.

Default Re: Waarom openSUSE

Op mijn werk heb ik zowel RedHat als openSUSE leren kennen (ik kom uit de Unix hoek).

Priv ben ik destijds met RedHat begonnen tot dat niet meer "gratis" was. Toen ben ik op openSUSE overgestapt. Misschien mede omdat het een Duitse oorsprong heeft en ik de Duitse/Europese aanpak intutief beter acht dan de Amerikaanse.

En het werkt en doet wat ik verwacht van dit soort gereedschap. Dus ga ik zelfs geen tijd verspillen aan het proberen van andere distributies.
    Henk van Velden

Ik heb ooit in de jaren negentig SUSE Linux gekocht in een boekhandel (met 6 installatie cd's en een dik boek), omdat ik dat spannend en leuk vond. Uiteindelijk kreeg ik teveel zaken niet ingesteld, zodat ik het er weer afhaalde. Maar het zaadje was gezaaid. Ik heb daarna red hat geprobeerd, maar dat ging zo mogelijk nog slechter. Daarna las ik in 2002 over de verbeterde mogelijkheden van linux distributies en begon uiteindelijk met Kubuntu in een dual boot met windhoos XP, want in de SUSE tijd had ik gekozen voor KDE ipv gnome. Dat leek bekend en ik vond het interface mooier. Maar Kubuntu frustreerde me nogal: dingen deden het niet, na updates klopten dingen niet meer en de functionaliteit liep altijd achter met ubuntu.
    Toen las ik in een Linux blad een juichende recensie over OpenSuse 11.0. Er zat een live CD bij. Ik heb het ding gestart en slaakte een zucht van verlichting: dit voelde af, dit voelde goed. Ook de feiten waren ernaar. Het draaide allemaal zoveel beter dan Kubuntu in die tijd: sneller, stabieler, YAST, veel functionaliteit, een kleinere maar ook leuke gebruikersgemeenschap, gestroomlijnd, instellingen zijn toegankelijker, het systeem is flexibeler. Er zijn ook dingen die ik graag anders zou zien (zo vind ik de wiki van opensuse nog steeds niet eenvoudig om mijn weg in te vinden en ben ik het niet altijd eens met de koers van Novell). Maar er is genoeg dat wel naar mijn smaak is.
    How vivid is the letting go of knowledge, where experience ends.

Desktop AMD A6-3650 APU with Radeon(tm) HD Graphics, Leap 42.1
    Laptop HP Compaq 6710b, 64-bit, openSUSE Tumbleweed

Blog Entries
    13

Eigenlijk kan ik vrij kort zijn als ik alleen de vraag wil beantwoorden: heel veel andere distros geprobeerd (Debian, Red Hat, Caldera, Fedora, een stuk of wat *buntus, Mint, Arch, Slackware), maar op n of andere manier hield ik altijd mijn S.u.S.E., SuSE en later openSUSE. Daar komt dan nog bij dat ik de sfeer in de voorlopers van de huidige forums erg prettig vond, en vanzelf hier actiever werd.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me kow why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Blog Entries
    1

Ik heb als Linux Newbie het eerst Ubuntu geprobeerd als experiment. Volgens mij 8.04. Vond het helemaal niks. Al dat gedoe met de command line. Zeker als je Windows gewend bent was dat een ramp. Heb toen gezocht naar de beste distro via distrowatch.com en daar was OpenSUSE erg hoog.

Heb eerst Fedora en Mandriva geprobeerd maar die waren niet zo mooi afgewerkt. KDE was wel mooi dus dat moest blijven. OpenSUSE 10.3 was toen aan de beurt en dat voelde goed. YAST2 was een uitkomst aangezien ik de commandline liever niet gebruik als het niet nodig is.

Heb alle versies van OpenSUSE gehad zins 10.3 en het is er alleen maar beter op geworden. KDE 4.2 en hoger werken geweldig en de OpenSUSE manier van werken is gewoon heel gelikt. Alles is mooi geintegreerd, al mijn hardware werkt gewoon (behalve mijn NVidia kaart met de nieuwste drivers )

Ik experimenteer nog wel steeds met andere Linux distro's voor de lol, om op de hoogte te blijven en nieuwe dingen te leren. Maar ik kan eerlijk zeggen dat OpenSUSE meestal wel is geinstaleerd is. Ik experimenteer meestal op mijn tweede harde schijf waar ik 100gb vrij heb voor andere distro's en de rest voor Windows 7 en mijn games.

Op deze manier kan ik experimenteren zonder risico zonder gebruik te moeten maken van virtualbox of zoiets.

Voor mij is Linux gewoon OpenSUSE
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Ik ben begonnen met Ubuntu 7.10 en 8.04. Dat was meteen ook het begin met Linux. Verder wist ik er nog nauwelijks iets van.
    Ondanks allerei aanpassingen kregen ze het allebei niet voor elkaar om mijn computer in n keer uit te schakelen. Het viel me allemaal niet tegen maar ook niet echt mee.

Toen bij openSUSE uitgekomen. Het uitschakelen was opeens geen probleem meer. Na enkele weken viel me op dat ik de commandline nog geen enkele keer had gebruikt. Upgrades en kernelupdates zijn nog nooit een probleem geweest. Ik zou niet weten waarom ik over moet stappen.
    openSUSE 11.4, Linux 2.6.37.1-1.2-desktop i686, KDE 4.6.00 (4.6.0) "release 6"
    Nvidia 6600 128 MB, P4 3.2, 2 GB

de waarom ik Suse wil gaan gebruiken is de volgende de prijs en er zijn vergelijkbare funktie in als office
    maar ik moet nog helemaal mijn weg er in vinden en dat kost aardig wat tijd vind ik bij dit forum wordt meteen gereageerd op vragen dat is erg goed maar het is leuk om iets nieuws te gaan proberen
    verder willen we er mee gaan werken .
    frits ik zoek mensen in mijn omgeving dst is het Gooi die ook met Suse werken zodat we wat kennis kunnen uitwisselen
    Groet
    Frits Veerman

OpenSUSE gebruik ik alleen maar voor school. Het is verplicht om OpenSUSE te gebruiken en vandaar dus. Maar misschien dat ik wel eens blijf hangen bij deze OS? ;-)

Thomas,

Dat is een goede school van je.
    De kennis van Linux is meer en meer nodig, zeker als je ziet dat er steeds meer devices komen met Linux.
    OpenSUSE is daarin een goede OS, is vooral een alleskunner en goed inzetbaar.

Ik ben in 1998 ofzo SuSe linux 7.0 of was het 6.4 tegengekomen in een magazine.
    Leuk om eens te proberen, WIndows 98 vond ik niet zo`n beste.
    Was wel een goede uitstap, goed werkbare software en toepassingen en lekker klooien om van alles en nog wat aan de praat te krijgen.
    Wel met de hulp van forums zoals deze.

Redelijk wat uitstapjes naar b.v. Red Hat, Fedora Core, Mint, Gentoo, Arch en Kanotix maar altijd weer terug op SuSe.
    Nu is OpenSUSE voor mij gewoon, heb sinds 2002 geen Windows meer, alles Linux ook op de server.
    Zelfs op mijn werk gebruik ik SUSE op de laptop en moedig mensen aan om ook eens buiten Microsoft te gaan kijken, zeker als ze een mobiel hebben met Android.
    AMD Athlon 64X2 dual core 4400+ openSUSE Leap 42.2
    Lenovo T440s Intel I7vPro en openSUSE Tumbleweed KDE
    Raspberry PI3 met openSUSE Leap en Raspbian
    Linux counter #241023

Misschien omdat openSUSE zo'n mooie mascot heeft

Page 1 of 5 123 ... LastLast