Waarom openSUSE

Ben benieuwd waarom jullie openSUSE gebruiken en waarom niet een andere distributie.

Op mijn werk heb ik zowel RedHat als openSUSE leren kennen (ik kom uit de Unix hoek).

Privé ben ik destijds met RedHat begonnen tot dat niet meer “gratis” was. Toen ben ik op openSUSE overgestapt. Misschien mede omdat het een Duitse oorsprong heeft en ik de Duitse/Europese aanpak intuïtief beter acht dan de Amerikaanse.

En het werkt en doet wat ik verwacht van dit soort gereedschap. Dus ga ik zelfs geen tijd verspillen aan het proberen van andere distributies.

Ik heb ooit in de jaren negentig SUSE Linux gekocht in een boekhandel (met 6 installatie cd’s en een dik boek), omdat ik dat spannend en leuk vond. Uiteindelijk kreeg ik teveel zaken niet ingesteld, zodat ik het er weer afhaalde. Maar het zaadje was gezaaid. Ik heb daarna red hat geprobeerd, maar dat ging zo mogelijk nog slechter. Daarna las ik in 2002 over de verbeterde mogelijkheden van linux distributies en begon uiteindelijk met Kubuntu in een dual boot met windhoos XP, want in de SUSE tijd had ik gekozen voor KDE ipv gnome. Dat leek bekend en ik vond het interface mooier. Maar Kubuntu frustreerde me nogal: dingen deden het niet, na updates klopten dingen niet meer en de functionaliteit liep altijd achter met ubuntu.
Toen las ik in een Linux blad een juichende recensie over OpenSuse 11.0. Er zat een live CD bij. Ik heb het ding gestart en slaakte een zucht van verlichting: dit voelde af, dit voelde goed. Ook de feiten waren ernaar. Het draaide allemaal zoveel beter dan Kubuntu in die tijd: sneller, stabieler, YAST, veel functionaliteit, een kleinere maar ook leuke gebruikersgemeenschap, gestroomlijnd, instellingen zijn toegankelijker, het systeem is flexibeler. Er zijn ook dingen die ik graag anders zou zien (zo vind ik de wiki van opensuse nog steeds niet eenvoudig om mijn weg in te vinden en ben ik het niet altijd eens met de koers van Novell). Maar er is genoeg dat wel naar mijn smaak is.

Eigenlijk kan ik vrij kort zijn als ik alleen de vraag wil beantwoorden: heel veel andere distros geprobeerd (Debian, Red Hat, Caldera, Fedora, een stuk of wat *buntus, Mint, Arch, Slackware), maar op één of andere manier hield ik altijd mijn S.u.S.E., SuSE en later openSUSE. Daar komt dan nog bij dat ik de sfeer in de voorlopers van de huidige forums erg prettig vond, en vanzelf hier actiever werd.

Ik heb als Linux Newbie het eerst Ubuntu geprobeerd als experiment. Volgens mij 8.04. Vond het helemaal niks. Al dat gedoe met de command line. Zeker als je Windows gewend bent was dat een ramp. Heb toen gezocht naar de beste distro via distrowatch.com en daar was OpenSUSE erg hoog.

Heb eerst Fedora en Mandriva geprobeerd maar die waren niet zo mooi afgewerkt. KDE was wel mooi dus dat moest blijven. OpenSUSE 10.3 was toen aan de beurt en dat voelde goed. YAST2 was een uitkomst aangezien ik de commandline liever niet gebruik als het niet nodig is.

Heb alle versies van OpenSUSE gehad zins 10.3 en het is er alleen maar beter op geworden. KDE 4.2 en hoger werken geweldig en de OpenSUSE manier van werken is gewoon heel gelikt. Alles is mooi geintegreerd, al mijn hardware werkt gewoon (behalve mijn NVidia kaart met de nieuwste drivers :frowning: )

Ik experimenteer nog wel steeds met andere Linux distro’s voor de lol, om op de hoogte te blijven en nieuwe dingen te leren. Maar ik kan eerlijk zeggen dat OpenSUSE meestal wel is geinstaleerd is. Ik experimenteer meestal op mijn tweede harde schijf waar ik 100gb vrij heb voor andere distro’s en de rest voor Windows 7 en mijn games.

Op deze manier kan ik experimenteren zonder risico zonder gebruik te moeten maken van virtualbox of zoiets.

Voor mij is Linux gewoon OpenSUSE :wink:

Ik ben begonnen met Ubuntu 7.10 en 8.04. Dat was meteen ook het begin met Linux. Verder wist ik er nog nauwelijks iets van.
Ondanks allerei aanpassingen kregen ze het allebei niet voor elkaar om mijn computer in één keer uit te schakelen. Het viel me allemaal niet tegen maar ook niet echt mee.

Toen bij openSUSE uitgekomen. Het uitschakelen was opeens geen probleem meer. Na enkele weken viel me op dat ik de commandline nog geen enkele keer had gebruikt. Upgrades en kernelupdates zijn nog nooit een probleem geweest. Ik zou niet weten waarom ik over moet stappen.

de waarom ik Suse wil gaan gebruiken is de volgende de prijs en er zijn vergelijkbare funktie in als office
maar ik moet nog helemaal mijn weg er in vinden en dat kost aardig wat tijd vind ik bij dit forum wordt meteen gereageerd op vragen dat is erg goed maar het is leuk om iets nieuws te gaan proberen
verder willen we er mee gaan werken .
frits ik zoek mensen in mijn omgeving dst is het Gooi die ook met Suse werken zodat we wat kennis kunnen uitwisselen
Groet
Frits Veerman

OpenSUSE gebruik ik alleen maar voor school. Het is verplicht om OpenSUSE te gebruiken en vandaar dus. Maar misschien dat ik wel eens blijf hangen bij deze OS? :wink:

Thomas,

Dat is een goede school van je.
De kennis van Linux is meer en meer nodig, zeker als je ziet dat er steeds meer devices komen met Linux.
OpenSUSE is daarin een goede OS, is vooral een alleskunner en goed inzetbaar.

Ik ben in 1998 ofzo SuSe linux 7.0 of was het 6.4 tegengekomen in een magazine.
Leuk om eens te proberen, WIndows 98 vond ik niet zo`n beste.
Was wel een goede uitstap, goed werkbare software en toepassingen en lekker klooien om van alles en nog wat aan de praat te krijgen.
Wel met de hulp van forums zoals deze.

Redelijk wat uitstapjes naar b.v. Red Hat, Fedora Core, Mint, Gentoo, Arch en Kanotix maar altijd weer terug op SuSe.
Nu is OpenSUSE voor mij gewoon, heb sinds 2002 geen Windows meer, alles Linux ook op de server.
Zelfs op mijn werk gebruik ik SUSE op de laptop en moedig mensen aan om ook eens buiten Microsoft te gaan kijken, zeker als ze een mobiel hebben met Android.

Misschien omdat openSUSE zo’n mooie mascot heeft :slight_smile:

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSd3ouUE2qld9xz9Bdyzdfb5WEs5ATtTrf_Lup3UUulRJ2gjfi-v_r2v8EQ

Juist is de commandline krachtiger dan een GUI omgeving om pakketten te installeren. Zonde dat jij er zo over denkt. Ik werk liever met de command line dan in een GUI omgeving.

Maar goed, ik ben nu druk bezig om Suse te ontdekken. Alhoewel ik in een grijs verleden een keer gewerkt heb met oudere versie van Suse, weet het niet precies meer welke versienummer. Het kwam destijds bij mij over als een goed en stabiel besturingssysteem echter zag ik destijds nog niet in op welke manier ik het kon inzetten. Echter (jaren later) door toedoen van mijn vrouw (zij klikte teveel en tevaak op ja in die irritanate pop-up menu’s) en na de zoveelste schone XP installatie was ik het zat. Op zoek naar een alternatief voor Windows kwam ik weer tercht bij Linux en wel bij ubuntu 7.04. Die beviel me uitermate prima! Duidelijke, eenvoudige desktop en stabiel genoeg voor wat ik ermee wilde doen. ondertussen aanbeland bij versie 10.04.3 van Ubuntu kwam Canonical met dat vreselijke Unity desktop…een desktop omgeving die mijn desktop systeem deed lijken op een kleine netbook! Heb ook nooit kunnen wennen aan Unity, gewoon vreselijk! Dus begon mijn zwerftocht naar een goede vervanger. Beland bij Linux Mint wat wel goed werkt maar voor mij toch ergens niet helemaal af is. Mate/Cinnamon zijn nog sterk in ontwikkeling en voelend aardoor wat fragiel en buggy aan. Af en toe rare gewaarwordingen ook, nooit in staat geweest om Wine goed werkende te kunnen krijgen, al van dat soort onderhuidse “net niet af dingen”. Voor een beginnende gebruiker voldoet Mint uitstekend, voor de ervaren gebruiker is het toch wat minder is mijn mening. Daarna overgestapt op Lubuntu. Ziet er fris uit, maar te beperkt helaas. Werkt prima op mijn P4 3.0GHz systeem die aangesloten is op mijn flatscreen, maar voor mijn desktop systeem is het niet geheel van toepassing.

Na vele jaren dus weer terecht gekomen bij OpenSuse. Moet eerlijke bekennen dat ik het nog steeds een fris ogende besturingssysteem vind. Het ziet er totaal niet oubollig of stoffig uit, het komt nog steeds robuust en stabiel over. Alleen ben ik er nog niet uit of ik Suse met KDE moet nemen of met Gnome. KDE ziet er fris uit, Gnome doet me denken aan unity, maar met wat extensies is het toch redelijk aan te passen. Maar openSuse is het wel geworden!

Wat mij betreft is hét grote verschil tussen openSUSE en andere distros: Yast. De uitspraak die je doet over de commandline wordt met elke uitbreiding, verbetering van Yast minder waar. Met name op het gebied van softwarebeheer raad ik mensen aan dat vooral via Yast te doen, en niet meteen de wereld van zypper in te duiken.

En desktops, het is allemaal persoonlijk. Ik ben, ondanks me 2 weken dwingen tot intensief gebruik (wat wel maakt dat je 't begint te doorzien), geen fan van Unity. Op een netbook gaat 't inderdaad nog, maar ook daarop liever GNOME3 of KDE met de plasma-netbook interface.

In vergelijking met andere distros valt me altijd weer op hoe goed KDE bij openSUSE in het systeem is geïntegreerd.

ben een nieuwekomeling en probeer nu dus ook voor het eerst OpenSUSE 12.2 UIT.
Ik wil proberen er alles mee te doen …

Alles? Het is mij tot op heden nog niet gelukt om met openSUSE gaten in de muren te boren, maar dat is het dan wel zo’n beetje :D. In mijn ogen is het het slimst om eerst gewoon de dingen die je altijd al deed te doen. Daarmee krijg je “gevoel” bij linux gebruik, ik bedoel daarmee “ah, dit werkt zo, dan zal dát er zo werken”, maar dat duurt een tijdje. Ik zie veel mensen die onder linux complexe dingen willen gaan doen, terwijl het daarvoor met browsen, mailen, youtube ophield.
Gebruikelijke tip: hou het bij wat openSUSE voor je klaar heeft.

Dat kan denk ik ook wel als je een beetje handig bent :wink:

Ik ga binnenkort een raspberry pi of twee aanschaffen en 1 ding wat ik graag zou willen doen is om die via remote control te kunnen besturen… lichtjes, LCD display, robot arm… misschien kan ik er een boormachine op aansluiten? :stuck_out_tongue:

Ik kijk uit naar de howto die je wellicht erover zal gaan schrijven, wel een beetje opschieten graag heb nogal wat boorwerk te doen. Dan ook het liefst op afstand.
Nu stuur ik mijn huisgenoten aan, maar daarvan krijg je teveel weerwoord en blauwe plekken rotfl!

En zo schreed de beschaving voort: Gingen we dertig jaar geleden door de buurt met de eerste universele afstandsbediening om van buiten TV’s binnen harder/zachter, blauwer/roder Nz, te zetten totdat de TV-kijkers bekant hun afstandsbediening op tafel kapot sloegen, tegenwoordig willen we met onze smartfoon de boormachine van de buren aanzetten… tsk, tsk

Is dit beter dan? :slight_smile:

Raspberry Pi • View topic - Raspberry Pi as a Touch screen Kiosk

En er is een openSUSE image voor de Pi… en voor ongeveer 30 euro voor de PCB is het een koopje…

Dit is echt een misvatting. Voorbeelden:

  • Ik synchroniseer een aantal webontwikkelomgevingen met rsync. Via CLI nemen de commando’s stuk voor stuk regels ruimte in mijn terminal, via Luckybackup hoef ik die dingen maar één keer in een profiel te zetten en de verschillende opties staan los van elkaar overzichtelijk in een lijstje.
  • Als je weet hoe je met Yast’s Softwaremanagement om moet gaan, kun je alle zypper commando’s uitvoeren, grafisch wordt dan weergegeven wat je doet, gedaan hebt.
  • Een (complexere) netwerkomgeving opzetten zonder Yast betekent een behoorlijk aantal bestanden editten, waarbij je er niet één mag vergeten anders heb je helemaal geen netwerk meer.

Zelf ben ik “opgegroeid” met headless UNIX (geen X-server, dus helemaal geen GUI), vanaf eind jaren '80 en dan weet je niet beter, je hebt 't er maar mee te doen. Maar, besturingssystemen zijn sindsdien oneindig veel complexer geworden. Tools als Yast maken het leven dan wel een stuk gemakkelijker.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vast zit aan een bepaalde distro.
Ben dus geen “diehard” openSUSE gebruiker.

Dus eigenlijk: " Waarom op dit moment openSUSE" :wink:

Allereerst, omdat alles mijn laptop (HP Pavilion g7) werkt.
(Bij Fedora werken de FNkeys niet, bij ubuntu doet mijn wifi raar)
Alles werkt, hoef geen drivers te installeren.
Ten tweede , momenteel 1 van de beste KDE versie.

Ik heb openSUSE eigenlijk altijd links laten liggen (waarom weet ik eigenlijk niet)
Mijn eerste installatie was 12.1
Of openSUSE beter is dan andere distro’s durf ik niet te zeggen.
Mijn kennis van Linux is niet zo groot dat ik daar een oordeel over kan geven.
Persoonlijk vind ik bv apt-get net zo goed werken als zypper.
Wel vind ik dat openSUSE meer aandacht geeft aan het uiterlijk.
Ik heb nu 12.2 KDE 4.9 en ben onder de indruk hoe alles " bij elkaar past"
En hoewel sommige vinden dat Yast verouderd is,vind ik het 1 van de sterke punten van deze distro.

Ik heb momenteel geen reden om een andere distro te installeren.
Ben tevreden met openSUSE.