Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 26 of 26

Thread: jackd, timidity werken alleen als root

Default Re: jackd, timidity werken alleen als root

Volgens mij is het zo dat Timidity niet als root hoeft te draaien, maar op mijn systeem rapporteert timidity een segmentation fault, zodra ik Rosegarden sluit. Alleen als ik zowel jackd als timidity start als root, kan Rosegarden midigeluid produceren en blijft timidity draaien als ik Rosegarden afsluit, wat ook niet zou moeten. Over de redenen tast ik in het duister. Het zou niet aan Rosegarden moeten liggen, want ik lees op forums dat gebruikers rosegarden ook aan de praat krijgen zonder jackd, dus met alleen timidity (dat is onder Ubuntu Studio). De manier waarop zij dit doen, werkt niet bij mij. Waarom weet ik niet. Vermoedelijk omdat Ubuntu Studio niet alleen een ander OS is dan opensuse, maar ook omdat Ubuntu studio speciaal is gemaakt voor professioneel geluidswerk.
    Ik zal onder de niet grafische login kijken wat timidity rapporteert.
    Ben zo terug.
    How vivid is the letting go of knowledge, where experience ends.

Desktop AMD A6-3650 APU with Radeon(tm) HD Graphics, Leap 42.1
    Laptop HP Compaq 6710b, 64-bit, openSUSE Tumbleweed

Zo, daar zijn we weer.
    Ik heb gedaan wat je vroeg: de pc opnieuw opgestart, met de desktop kernel geboot, non-grafisch ingelogd als root en timidity gestart:
    Code:
    timitidy -iA
    . Dat leverde de volgende output op:
    Code:
    jack_client_new: deprecated
    jack_client_new: deprecated
    TiMidity starting in ALSA server mode
    Opening sequencer port: 128:0 128:1 128:2 128:3
    Dat is exact hetzelfde wat ik krijg als ik grafisch ingelogd als normale gebruiker timidity als root start, met sudo. Het betekent volgens mij dat timidity herkend wordt als client van jackd, in ALSA server mode.

Daarna kon ik inderdaad met exit en met ctrl-alt-F7 terugkeren in de grafische login.

Als ik timidity daarentegen start als gewone gebruiker, krijg ik deze output:
    Code:
    Requested buffer size 32768, fragment size 8192
    ALSA pcm 'default' set buffer size 32768, period size 8192 bytes
    TiMidity starting in ALSA server mode
    Opening sequencer port: 128:0 128:1 128:2 128:3
    .
    En dan doet Rosegarden het niet.

Het zegt mij weinig. deprecated betekent dat het (iets) eigenlijk niet meer ondersteund wordt.

Ik weet nu echt te weinig van die producten en hoe ze geacht worden samen te werken. En aangezien wij de enigen zijn die in deze thread meedoen, zijn er kennelijk ook geen andere nederlandstaligen die iets nuttigs weten ;(

Mijn advies is om, met wat je nu weet, een thread in het engelse MultiMedia subforum te starten.
    Henk van Velden

Ik vind dat een goed advies. In ieder geval wil ik je tot zover heel hartelijk danken voor je inzet!! Als ik iets moet met Rosegarden en midi, zonder steeds commando's in te geven, weet ik nu een manier waarop dat kan, in ieder geval voor jackd.

groeten, Andr

Geen dank en succes.
    Als ik je nieuwe thread zie verschijnen zal ik hem zeker volgen. Ik ben ook een beetje nieuwsgierig.
    Henk van Velden

Ik heb de boel inmiddels aan de praat gekregen. Het bleek dat ik de volgende instellingen niet goed had staan in /etc/security/limits.conf:
    Code:
    @audio   - rtprio     99
    @audio   - memlock    unlimited
    Tussen "-" en rtprio en memlock stonden niet 1 maar 2 spaties. Het is heel slecht te zien, maar maakt een wereld van verschil. Nu kan ik jackd starten als gewone gebruiker, zoals veel gebruikers dat aanraden.
    Ik heb zelfs een oplossing gevonden, waarbij jack helemaal niet meer nodig is. Misschien dat ik die post als how to, maar dan heb ik wel proeflezers nodig. Mischien jij en Knurpht? Het is namelijk nogal ingewikkeld en ik ben niet kundig genoeg om na plaatsing ondersteuning te bieden bij mensen die ermee de mist in zouden kunnen gaan.

groetjes, Andr

Page 3 of 3 FirstFirst 123