Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26

Thread: jackd, timidity werken alleen als root

Default Re: after.local

Wacht even, wacht even. jackd is een daemon, te draaien door root, maar wat is timidity?

En dan het stoppen. Je zult uit de documentatie van jackd moeten halen hoe dat moet. Als er niets te vinden is gaan we zelf zoeken, maar dat kan problematisch zijn als het bij shutdown ook niet "vanzelf" gaat.

Wij gebruiken nu after.local, dat is vrij nieuw in de openSUSE omgeving en een beetje primitief. Ik heb de source waar het wordt aangeroepen bekeken en het weet bij nites over runlevels. Maar dat en het stoppen regelen we wel als we weten hoe het stoppen officiel moet.

WEER een verkeerde knop gedrukt.! zie volgende post.
    Henk van Velden

Default Re: after.local

Code:
    test "$RUNLEVEL" = "5" && /usr/bin/jackd -R -dalsa -dhw:0 -r48000 -p1024 -n2 &
    Verander de code eens in bovenstaande. Dan start het alleen bij runlevel 5 en niet ook als je probeert te stoppen. Graag testen.
    Henk van Velden

Default Re: jackd, timidity werken alleen als root

Je hebt gelijk: first things first.
    Als je wilt weten wat timidity++ is: TiMidity++ - Wikipedia, the free encyclopedia. Ik gebruik het als softsynth en als conversie programma van *.midi naar *.wav/ogg. Er is geen gui om het als midi-server te starten voor zover ik weet, alleen de command line.

Ok, ik heb after.local veranderd. En nu sluit het systeem inderdaad af: jackd stort zich niet in een loop van xruns en skip cycles. Maar tijdens het afsluitproces zie ik af en toe toch nog zo'n melding van jackd ertussen. Het stoort het afsluitproces echter niet. Als je me vertelt waar ik het log kan vinden, kan ik hier laten zien wat er gebeurt (ik kon het log van het afsluiten zo snel niet vinden).

Wat het stoppen van jackd betreft: ik heb nooit een ander commando kunnen vinden dan killall jackd of in dit geval sudo killall jackd. Dat gebruik ik ook voor timidity

Helaas heb ik nu tijdelijk andere verplichtingen: morgenavond bekijk ik het forum weer om te kijken of je een reactie hebt gepost.

groeten, Andr
    How vivid is the letting go of knowledge, where experience ends.

Desktop AMD A6-3650 APU with Radeon(tm) HD Graphics, Leap 42.1
    Laptop HP Compaq 6710b, 64-bit, openSUSE Tumbleweed

Code:
    test "$RUNLEVEL" = "5" && /usr/bin/jackd -R -dalsa -dhw:0 -r48000 -p1024 -n2 &
    test "$RUNLEVEL" = "5" || kilall jackd
    Bovenstaand om jackd ook te kiillen (let op: geen &).

Voor timidity. Het gaat mij niet zozeer over wat het doet (iets met geluid kennelijk), maar wie geacht wordt het te draaien. Het gaat hier nog steeds om enerzijds een service gedraaid door het systeem voor alle gebruikers en anderzijds on iets dat een individuele gebruiker voor zichzelf draait.

Zo draait bijvoorbeeld de CUPS daemon vanuit het systeem om printqueueing en printen voor de gebruikers te regelen. De individuele gebruiker gebruikt dan OpenOffice, of een editor, of het lp commando om iets te printen.

Als timidity een dienst vereent aan alle gebruikers (die dan zelf dus iets anders aanroepen om er gebruik van te maken) en dus constant onder root moet draaien, gebruik dan inderdaad dezelfde truc als voor jackd.
    Henk van Velden

Bedankt voor deze nieuwe tip: dat werkt inderdaad.

Wat Timidity aangaat, daar denk ik nog een nachtje over na. Het is inderdaad handig als Timidity de softsynth aan alle gebruikers aan kan bieden. Maar dan is er weer een service bij die als root draait. Timidity wordt niet meer ontwikkeld, dus een beveiligingslek wordt niet gedicht (al wordt het zo weinig gebruikt, dat het benutten van een lek weinig vruchten afwerpt).
    Ik laat morgen even horen wat ik doe en of het me is gelukt om Timidity zo te draaien en te stoppen.

Belangrijk! Er is een nieuwe thread: Cannot start jack
    Henk van Velden

Ik heb de thread doorgenomen. Ik heb de instellingen voor rtprio al in /etc/init.d. Ik heb verschillende keren gepoogd om met qjackctl te werken, maar dan kreeg ik steeds lappen met meldingen dat allerlei hutseflutsen niet wilden draaien. Tenslotte kwam ik na veel trial and error erachter dat ik jackd ook gewoon zelf kon starten met waarden die in andere threads op het engelstalig opensuse forum werden genoemd. De waarden die ik altijd hanteer werken op mijn systeem het best, is mijn ondervinding. De waarden die op de thread "cannot start jack" voor jackd staan genoemd, heb ik ook gehanteerd, zonder dat dit noemenswaardig verschil leek te maken.

Ik heb trouwens veel berichten op dit forum en andere forums (ubuntu, ubuntu studio, fedora, Gentoo, etc, jackaudio forum) gezien, die elkaar tegenspreken. Zo zou je jackd juist wel of niet als root moeten laden. Timidity moet je wel of juist niet gebruiken. Ik kon daar geen chocola meer van maken, tot ik door toeval ontdekte met welke instellingen jackd en timidity wel onder Rosegarden werken. En dan alleen nog onder de desktop kernel.

Hoe nu verder?

Nou ik denk dat als het "werkt" voor jou, je dat moet doen. Zolang je maar goed ergens noteert wat je precies hebt gedaan zodat je het weer kunt reproduceren.

Heb ik het goed dat je nu alleen nog die timidity aan de praat moet krijgen?
    Henk van Velden

Ik heb timidity nu ook in after.local gezet maar dat werkt jammer genoeg niet. Dus ik moet nog steeds timidity handmatig starten.
    Maakt het opstartproces ook een log van het starten van wat in after.local staat? Dan kan ik kijken of in het log iets staat, waar we wat aan hebben.

Je bent er zeker van dat timidity ook als root in de achtergrond moet draaien?

Je kunt de timidity regels even verwijderen (of er een # voorzetten). Dan een boot en NIET inloggen. Ga naar logical console 1 (Ctrl-Alt-F1). Log in als root. Start timidity nu met de hand, dan moet je alles zien wat het uitspuugt.

Als je weer naar normaal wilt: exit om uit te loggen en dan Ctrl-Alt-F7 on weer in je GUI login scherm te komen.
    Henk van Velden

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast