squid installeren

Hallo,

Hoe kan ik squid installeren en configureren via de cli.

Gr.
Benjamins

Om te installeren via cli:


su -c 'zypper in squid yast2-squid'
(root password ingeven)

Squid “zit” gewoon in openSUSE, dwz staat op de DVD in de “distribution” repos: Index of /distribution/11.3/repo/oss versie 2.7-STABLE, de beta 3 is er ook.
Ik heb ‘yast2-squid’ er meteen bijgezet. Je kunt met


su -c yast

yast opstarten in een cli omgeving en dan via de squid configuratie module configureren. Ik weet helemaal niets van squid inhoudelijk, dus daar zul je anderen voor moeten hebben. Mijn ervaring is wel, dat via Yast je in ieder geval de boel aan de praat kunt krijgen zonder allerlei bestandjes te hoeven editten.

Bedankt squid is een proxyserver.
Ik heb het geherinstalleerd en heb het zover voor elkaar dat je wel kunt surfen allen wil ik dat er eerst een gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd.

Misschien heb je hier iets aan https://www.youtube.com/watch?v=79XuPOwZ8iU) ?

Dan neem ik aan dat je ook in je KDE/Gnome netwerkinstellingen nog iets moet zetten. Systemsettings heeft in Netwerkinstellingen een apart configuratie gedeelte.

Het gaat om een server die ergens op internet staat en die heeft geen kde of gnome.

Ik heb squid geïnstalleerd met

yast -i squid

Neem aan dat dat ook kan. Weet niet echt wat het verschil is tussen zypper en wat ik gebruik heb.

Oeps, daar kom je in een gebied…, ‘yast -i’ heb ik ooit wel eens gebruikt, maar weet zo niet wat dat onder de motorkap aanroept. Misschien roept dat ‘zypper in’ aan.
Als je een interface wilt om de essentiële onderdelen te zien, c.q. configureren, zou je ook nog ‘yast -i yast2-squid’ moeten doen. Soms helpt bij mij de interface omdat die me attent maakt op iets dat ik niet geconfigureerd heb “met de hand”. Ik ben juist mezelf aan het afleren om alles maar even snel via cli te doen.

Ik installeer op dit moment:
squid3 (ook aanwezig in de repos/distro)
yast2-squid
squidmodel (expert configuration tool GUI)

Kun je uitleggen wat precies je bedoeling is? Dwz, wat je er mee wilt bereiken?

Heb geen andere mogelijkheid dan cli op die server.
En het belangrijkste is het werkt, je hoort binnen kort wel hoe ik het gedaan heb.

Dat is dus ‘squid’ geworden ipv squid3. Als ik daarna ‘su -c yast’ doe, dan naar Netwerkservices, Squid ga, kan ik bij alle beschikbare configuratie groepen Help aanroepen. Misschien dat je daar vindt wat je nodig hebt.

Op de onderstaande link heb ik beschreven hoe ik het heb gedaan, heb ‘yast -i’ vervangen door ‘zypper in’.
Squid installeren in openSUSE | M Benjamins

Cool. Kun je dit hier ook wel in de NL-Howto zetten? Mocht het nodig zijn dan kan ik 'm nog wel editten. Bedankt !!

Ik heb net zo’n beetje uitgevonden waar squid voor dient :). Zo leer ik nog eens wat.

Zou ik mogen vragen wat je van de how to vindt, zitten er nog fouten in of heb je nog tips kwa tekst, commando’s?

Wat is Squid
Squid (Engels voor inktvis) is een veelgebruikte proxyserver die onder de GNU GPL is vrijgegeven.
bron: wikipedia

U logt eerst in op de terminal als root.
Nu gaan we Squid installeren door het volgende commando in te voeren, u gebruikt daarbij het volgende commando.

zypper in squid nano

Zoals u ziet installeren we ook nano, nano is een tekst-editor voor de command line.

We gaan nu het volgende bestand bewerken: /etc/squid/squid.conf

nano /etc/squid/squid.conf

We zoeken nu het volgende op in het bestand: “auth_param”
na de laatste “auth_param” plaatsen we het volgende:

auth_param basic program /usr/sbin/ncsa_auth /etc/squid/squid_passwd
auth_param basic children 5
auth_param basic realm Squid proxy-caching web server
auth_param basic credentialsttl 2 hours

Nu zoeken we het volgende op: “http_access allow localnet” daar boven voegen we het volgende in.

acl ncsaauth proxy_auth REQUIRED
http_access allow ncsaauth

We gaan het nu opslaan en nano afsluiten, daar bij gebruikt u het volgende commando
ctrl+o
ctrl+x

Nu maken we een gebruiker aan om straks in te kunnen loggen op de proxy server, zodat niet iedereen toegang heeft:

htpasswd2 /etc/squid/squid_passwd user

U kunt “user” vervangen door een zelf gekozen gebruikersnaam.

Er wordt gevraagd om en wachtwoord in te voeren; die moet u 2 keer in voeren voor de veiligheid.

Nu gaan we squid starten en u heeft een werkende proxy server.

/etc/init.d/squid start

Het poortnummer van u proxyserver is standaard 3128

Om te testen als u het goed heeft gedaan stelt u in de instellingen van Firefox bij HTTP-proxy het ip adres van u proxy server.
Als alles goed is gegaan en u wilt een webpagina bezoeken wordt er eest om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.

Ik heb zo snel niet de commando’s op hun inhoud kunnen beoordelen, maar ik neem aan dat je die gekopiëerd hebt uit wat je gedaan hebt. Ook heb ik wat code-blokken gezet om de terminal in- en output. Als je een mooie letter gebruikt, worden spaties soms slecht zichtbaar (en niet iedereen kopiëert, veel mensen typen over), en zijn cijfer “1” en letter “l” soms niet te onderscheiden. Ik weet niet of jouw CMS ook B code aankan. Wat kleine dingetjes heb ik in rood aangegeven, eigenlijk had ik eerst moeten zeggen, dat ik ze zo graag zie. Kort en krachtig, helder.
Wel valt me op dat je squid start via het commando in /etc/init.d, misschien zou je moeten toevoegen dat je de runlevel editor in Yast kunt gebruiken om squid te laten starten. De Yast interface biedt je die optie ook.

Nogmaals bedankt.

Ik heb een ander uiterlijk op mijn website gezet ik hoop dat het zo duidelijker is

Dat ik het niet via yast doe, is puur omdat het mijn eigen voorkeur heeft om het zo te doen.
Als ik het niet vergeet zal ik proberen om binnen kort een how to over yast te schrijven.

Ziet er strak uit zo. Kan zo in de HowTo’s.

Ik heb vanuit nieuwsgierigheid deze thread gevolgd. Mooie website ook!
Is het mogelijk dat je de how to van je website op dit forum aanbiedt?
Kun je ook kort (ik ben nieuwsgierig naar je beweegredenen) uitleggen hoe je ertoe bent gekomen om squid te installeren en wat je ermee gaat doen?

groeten, André

Marcel,

Als je daar geen problemen mee hebt, wil ik 'm ook wel even in de NL HowTo zetten, uiteraard met alle credits aan jouw adres !!

@akaper Dat staat in de blog wat op de zelfde website staat, werkt alles bij zou zo als het moet of ben je nog dingen tegen gekomen wat niet werkt zoals staat beschreven.
@Knurpht Dat vindt ik goed. Zou je er dan ook neer willen zetten dat ze voor meer how to’s en de meest actuele versie van de how to op mijn site moeten kijken.

Doe ik. Ik laat je wel even weten als het er staat. Ik kan er met mijn rechten te allen tijde nog weer veranderingen in aanbrengen.