Linux pc

Hallo allemaal,

Ik zit met een nieuwsgierige vraag omtrent Linux pc’s.

Is het mogelijk om een pc te kopen die volledig compatibel is met een bepaalde Linux versie of zeggen jullie , stel zelf de pc samen?

Indien het eerste mogelijk is, waar zouden deze pc’s dan te verkrijgen zijn? Want een winkel die enkel en alleen maar Linux producten verkoopt moet nog uitgevonden worden in Vlaanderen, denk ik. :\

Greets Glenn

Als je zelf bouwt, weet je wat je koopt en kun je van tevoren uitzoeken of het werkt onder linux. Mijn server heb ik zelf gebouwd met componenten waarvan ik wist dat ze goed met linux zouden werken. Eenmaal in elkaar had ik toch problemen, omdat het standaard voltage voor het geheugen te laag was ingesteld. Kostte me een paar uur om daar achter te komen.

De meeste kant en klaar PC’s van de fabrikanten zijn wel linux compatible. Eigenlijk moet ik het anders zeggen: linux is inmiddels goed genoeg om de meeste kant en klaar PC’s aan te kunnen. In de wiki biedt openSUSE, weliswaar in het engels, uitgebreide support op allerlei gebied om je hardware optimaal werkend te krijgen.

Voor zover ik het weet zijn alle pogingen tot volledig-linux winkels in NL ook mislukt.

Eigenlijk kan je als het gaat om een desktop PC niet zoveel gebeuren, qua compatibiliteit. Wil je ook alle leuke effecten, zorg dan voor een fatsoenlijke video kaart (hoeft echt geen gamers model te zijn, 3D versnelling is wel belangrijk).

Als je niet zelf wilt bouwen, kijk dan wat aan jouw eigen eisen zou voldoen en zoek naar ervaringen van anderen met die modellen en linux.

De meeste hardware “doet” het wel met linux, mits niet te exotisch of te nieuw. Met randapparatuur (printers, camera’s, etc) wil het nog wel eens voorkomen dat de hardwareondersteuning er (nog) niet is.

Je zou eventueel het beoogde systeem qua specificaties en hardware (met name moederbord en grafische kaart) hier neer kunnen zetten, kunnen we samen eens kijken of dat gaat werken.

Bedankt voor jullie reactie. :slight_smile:

Laat ik eerst even verduidelijken wat ik bedoel met "Linux pc’.

Ik heb een zware desktop pc staan die Windows 7 64 bits draait.
Hiervan even de specificaties:

Processor : Intel® Core™ i7 Processor 870 2,93 GHz
Geheugen : 8 GB DDR3
Interne drives : 2 x 1,5 TB sata 3G vaste schijf ( 7200 rpm )
Optische drives :Blu-ray speler en SuperMulti dvd-brander met LightScribe-technologi
video : NVIDIA® GeForce® GTX 260
chipset : Intel® H57 PCH chipset

Deze pc werd onlangs aangekocht voor mijn broer en ik om enkel games mee te spelen. Maar ik zou graag Linux er naast willen installeren. Zou het mogelijk zijn om met deze specificaties Linux te draaien? Want ik denk dat ze nogal exotisch zijn… :stuck_out_tongue:

Daarnaast ben ik ook van plan om een nieuwe laptop te kopen. Eerst wou ik een m$cb**k kopen maar aangezien prijs= kwantiteit nogal overdreven is zou ik liever een laptop kopen met Linux voor geïnstalleerd of een laptop zonder besturingssysteem, die dan wel compatibel is met Linux.

Hopelijk heeft dit wat meer duidelijkheid :wink:

Greets
Glenn

Nix exotisch aan. Tenzij je snelheid een probleem vindt. Blu-Ray en Lightscribe willen nog wel eens problemen geven, maar volgens mij is dat met 11.3 ook redelijk onder controle. Je zult wel voor de NVIDIA kaart de driver moeten installeren. Als ik deze hardware zie, denk ik alleen maar dat je heel rap openSUSE kunt draaien, maakt niet uit met wat voor desktop. Zelf zou ik wel gaan voor de 64bits versie. Daarmee benut je de volle capaciteit van je systeem.

Laptops zonder besturingssysteem kun je hier (bijna) niet kopen, tenzij 2e hands. Linux voorgeïnstalleerd zie ik ook niet veel. Ik weet dat Dell in het buitenland wel het e.e.a. met Ubuntu en SLED (SUSE Linux Enterprise Desktop) verkoopt. Je zou ook eens wat duitse sites kunnen scannen. In het verleden werden daar ook wel linux laptops verkocht.
Ik heb al een aantal Asussen versleten, nooit problemen gehad met hardware die niet werkte, op één na, waar de driver voor de geluidskaart pas een week na mijn aanschaf uitkwam. Het beste is om flink rond te kijken naar ervaringen van anderen met het model dat je op het oog hebt. Wil je snelheid, prop er dan een SSD in ipv de trage, meer energie verbruikende harde schijf. Zie mijn specs, kost € 700 bij elkaar, en dan heb je een monster.

thx voor de uitleg.

Maar wat bedoel je precies met “SSD”? Heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord…

SSD = Solid State Disk. Dit zijn “harde” schijven die niet meer uit schijfjes en koppen zijn opgebouwd, maar uit flash geheugen. Zie het maar als grote USB sticks, maar dan met een snelle harde schijf (SATA II) aansluiting. De lees en schrijfsnelheden van SSD’s zijn veel hoger dan van standaard HDD’s.

In mijn server heb ik een 30GB 1e generatie zitten. Het ding boot (met behoorlijk wat services aan, veel schijven + de SSD) naar login scherm van SSD in 11 seconden, van HDD in 38 seconden; GoogleEarth/OpenOffice starten echt 10x zo snel op. Ik heb er 2 keer openSUSE op, zodat ik een terugvalmogelijkheid heb als ik eens iets “stuk” maak :), /var en /srv staan bij mij op aparte partities, dus 2 x 15 GB voor 2 x “/” is genoeg voor mij.

In mijn laptop heb ik een 64GB 2e generatie SSD. Die boot met autologin in minder dan 25 seconden naar een volledige KDE desktop, met actieve netwerkverbinding. Van de originele 5400 rpm harde schijf duurde dat 1 minuut 30 seconden. Voor mijn gevoel hebben de tijdswinst en het plezier dat ik heb van de snelheid de investering dubbel en dwars terugbetaald.

Beste Glenn,

Ik weet niet of je er nog behoefte aan hebt, maar er zijn nog wel wat internetshops in het Nederlandse taalgebied, die laptops aanbieden met linux (alleen Ubuntu LTS, maar soms zijn andere distributies ook mogelijk, of levering zonder OS) er al op:
http://www.mingos.nl
http://www.os4free.nl

Dan nog een voorbeeld (buiten europa) van meer voorgebakken combinaties van hardware en linux based OS/software:
http://www.zonbu.com

Ik waag me niet aan uitspraken hoe goed of hoe slecht deze winkels zijn, hun laptops/netbooks of hun concept: ben geen technicus en koop standaard-desktops. Ik bied het alleen aan omdat je er in je eerste bericht om vroeg.

groetjes, André

probeer Hettes Laptops en Desktops met open source software eens, zij verkopen alleen maar linux spul.