Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: Dual boot; hoe nu verder?

Hybrid View

Default Dual boot; hoe nu verder?

Dag.
    Gisteren heb ik kennis gemaakt met Linux, Puppy Linux om precies te zijn. Vandaag een gesprekje gehad met een collega die er meer van weet dan ik (althans, dat mag ik hopen) en hij zei, "OpenSUSE".
    Ok. Ik heb de DVD versie gedownload, 11.3, 64bits. Het downloaden en het branden verliepen voorspoedig en nu ben ik op mijn twijfelpunt aangekomen; de computer draait W7U en ik wil Suse er graag naast hebben.
    Googlen brengt mij nog meer in verwarring, rst W7 dan Linux lees ik en natuurlijk ook rst Linux dan W7.

Dat brengt mij hier met de vraag, hoe nu verder als W7 reeds aanwezig is?

Theo

Default Re: Dual boot; hoe nu verder?

Misschien is het verstandig eerst suse te draaien middels VMware? Kijk eerst of je het wat vind alvorens te beginnen aan een native installatie?

Je kunt ook virtualbox nemen in plaats van vmware.
    Als je er voor kiest om het toch naast Windows te installeren is het eerst Windows (heb je al) en daarna openSUSE.

openSUSE herkent wel Windows, Windows herkent geen openSUSE bij het opstart scherm.

Beste Theo,

Misschien is het inderdaad beter eerst Opensuse uit te proberen via virtualbox die je gratis kunt downloaden.
    Indien je beslist om Opensuse naast windows 7 te installeren zou ik volgende stappen doen :

1) Zelf heb ik mijn harde schijf waar windows opstaat in 2 delen gesplitst. Dit heb ik gedaan in windows zelf. Indien je hier uitleg voor nodig hebt, vraag het gerust!

2) Daarna stop je gewoon de Opensuse Dvd in je pc, start je opnieuw op en doorloop je het installatieproces. Open gegeven moment zal gevraagd worden op welke partie of harde schijf je Opensuse wilt installeren. Hierbij moet je dus zeker zijn dat je lege partitie die je in windows aangemaakt hebt geselecteerd staat!

Op deze manier heb ik zelf een dualboot tussen windows 7 en Opensuse gefikst.

groetjes

Glenn

Blog Entries
    14

Nadeel van proberen in VMware of Virtualbox, is dat die allebei hardware virtualiseren. Je weet dus niet of de distro goed werkt met jouw hardware, je weet alleen of-ie het goed doet of niet in een virtuele machine.

Wat je tegenwoordig het beste kunt doen als je twijfelt of jouw hardware wel werkt met openSUSE, is een LiveCD downloaden, branden/naar USBstick zetten, en daarvan opstarten. Als alles binnen de LiveCD werkt, zal je installatie ook werken. Werkt er iets niet, dan kun je al vr de installatie uitzoeken of dat werkend te krijgen is en hoe.
    Het beste is, om niet een lege partitie te gebruiken, maar lege ongepartitioneerde ruimte. Je moet zeker niet op een FAT of NTFS bestandssysteem installeren, gebruik bij voorkeur ext4, als je dat niet wilt ext3. Als je lege ruimte hebt, zal de installer 3 partities en koppelpunten voorstellen (alle drie "logisch") binnen een uitgebreide:
    "/" -> je root filesystem. Hier staat je systeem op, linux en de andere software
    "/home" -> de gebruikersmappen
    "swap" -> bij geheugen"tekort" kunnen hier tijdelijk dingen naartoe "geswapt" worden
    Voordeel van deze constructie is, dat je bij installatie van een volgende openSUSE versie "/home" helemaal intact laat; je instellingen, programma-data als mail etc., desktop uiterlijk blijven allemaal behouden. Je vernieuwt alleen wat er onder de motorkap zit. Heb je alles op n partitie dan zul je behoorlijk wat moeten doen als je gaat upgraden: /home helemaal backuppen, terugzetten na installatie.

Maar echt uitproberen doe je het beste met een LiveCD/Live USBstick. Om de snelheid hoef je het niet meer te laten (mijn laptop start dankzij SSD in 24 sec helemaal op, van USB in ongeveer 90 sec, daarna is alles redelijk vlot).

@Theo: als je mijn bericht in zijn geheel eens goed bekijkt, dan zie je hoe dichtbij hulp is

Ennuh......Stel je voor.....
    Last edited by Knurpht; 26-Oct-2010 at 08:17.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Dank voor alle antwoorden! En omdat mijn kennismaking met Linux via Puppy k per Live CD verliep, ben ik die nu eerst maar eens aan het downloaden.

Je uitnodiging om me even voor te stellen zal ik aangrijpen Gertjan, dan wordt ook duidelijk waarom ik deze poging tot dualboot wil ondernemen..

Dat Groningen rijkelijk vertegenwoordigd is op dit forum was mij niet ontgaan, al woon ikzelf wel wat verder de provincie in.

Theo

Dat was een aardige verrassing, die Live CD. Ik heb heel leuk in SUSE kunnen rondkijken, alleen ik kwam er niet meer uit!
    Het systeem wilde het CD-laatje niet meer openen, zodat ik keer op keer weer bij SUSE terechtkwam! De beroemde paperclip in het gaatje van de drive gaf verlossing..

Theo

Blog Entries
    14

Als alles naar behoren werkt, kun je vanaf de LiveCD ook installeren. Mocht je dat gaan doen, verwijder dan eerst de lege partitie die je hebt aangemaakt, laat die ruimte leeg. Dat voorkomt handmatig moeten aanpassen tijdens de installatie. De installer zal dan zelf zorgen dat er "/", "/home" en "swap" partities voorstellen.

Over het CD probleem: dat hebben sommige moederborden, als je ze verteld hebt, dat ze van CD moeten opstarten. De meeste moederborden hebben tegenwoordig ook een toets voor een boot-menu; je kunt dan kiezen van welke schijf/station je wilt opstarten. Kies daar CD/DVD en dan zou je na afsluiten en herstarten gewoon het laatje weer open moeten kunnen maken .
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

maar lege ongepartitioneerde ruimte. Je moet zeker niet op een FAT of NTFS bestandssysteem installeren, gebruik bij voorkeur ext4
    Dit gaat al iets verder dan mijn computerkennis reikt.
    Eens kijken, ik heb een interne 1Tb schijf onder NTFS en een externe van dezelfde grootte onder FAT.
    De interne heeft net een 250Gb schijf vervangen, er staan nog wat dingen op die ik over wil zetten, maar daarna zou ik die schijf kunnen de-partitioneren. Dat bedoel je met een ongepartitioneerde ruimte neem ik aan. En zou je het begrip "ext4" willen uitleggen?

Op zich moet mijn moederbord (ASUS M2N-SLI DELUXE met 2Gb geheugen) wel met Live CD's kunnen omgaan, ik schreef al Puppy op diezelfde manier gebruikt te hebben en daar kreeg ik wl de kans om de CD te verwijderen.

Je schrijft Gertjan dat ik van de Live CD kan installeren, volgens mij zag ik die optie al voorbijkomen. Maar wat is dan het verschil met de DVD die ik gedownload heb en vele malen groter is?

Ik merk al dat er nog veel te leren is, voordat er berhaupt een vliegtuigje over mijn schermen vliegt. Oh ja, twee schermen en twee keer hetzelfde (kloon) beeld, is daar wat aan te doen?

Theo

Blog Entries
    1

Ext4 is het bestand systeem dat OpenSUSe gebruikt. Met hetzelfde idee als NTFS word gebruikt door Windows. Ik weet weinig detail met betrekking to wat het eigenlijk allemaal inhoud maar je moet maar zo denken Linux = Ext4, Windows = NTFS.

Over het dualbooten, Ik heb er nooit problemen mee gehad. Waar je mee moet oppassen is dat je Windows partitie niet vol is want dan kan Linux er natuurlijk niet naast. Verder is Windows defragmenteren een goed idee voor je iets doet met de partities.

Ik heb verschijdene Dualboots gehad met verschijdene Windows varianten en met OpenSUSE is het meestal een kwestie van de instalatie starten en kijken wat hij pakt. De instaler zal denk ik de Windows partitie verkleinen tot 50% van de grote van de harde schijf en dan zelf de andere partities instaleren die hij nodig heeft. Ik maak meestal de Windows partitie iets kleiner maar kijk maar eens wat hij aangeeft. Je kan altijd nog de partities veranderen in de instalatie en zelf de grote bepalen maar dat is wel een beetje technisch. Als je het allemaal niet vertrouwd creeer dan een stuk lege schijf ruimte door Windows een partitie van 500Gb te laten maken met NTFS en laat de rest van de schijf leeg. In dit geval pakt OpenSUSE dan automatich het lege gedeelte.

Verder heb ik gezien dat Windows 7 een aparte partitie maakt voor de bootloader (100mb). Ik heb de OpenSUSE instalatie die zien pakken als Windows 1 en de 'echte' Windows partitie als Windows 2. Blijf daar even op verdacht.
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Page 1 of 2 12 LastLast