PDA

View Full Version : Rariteiten in Plasma5?

hws38
08-Sep-2015, 01:38
Uit nieuwsgierigheid en om alvast te wennen heb ik Tumbleweed (op dit moment die van 3sep15) en openSUSe-42.1-M2 geïnstalleerd in eigen partities, naast die van werkpaard 13.2.
Alles werkt probleemloos, voor zover ik zie, maar ik vind sommige dingen in Plasma5 toch wel raar.

In de "Kickoff Programmastarter:
- Er ontbreekt een item voor Yast. Jammer want de bundeling van "admin" functies vind ik handig.
- Zowel onder het kopje "systeem" als onder het kopje "instellingen" staat een lijst met 32 (!) items die alfabetisch zijn geordend. Als je niet de (nederlandse) naam weet van een functie is het zoeken niet gemakkelijk.
- De twee genoemde lijsten hebben flinke overlap: er zijn 20 items die in beide lijsten voorkomen.

In het paneel (juiste benaming?) rechtsonder op het scherm staan twee identieke audio ikonen die niet dezelfde functie representeren.

Nou ja, ik ga niet op alle slakken zout leggen, maar ik heb wel de indruk dat a) In Plasma5 de gebruikerservaring niet relevant is b) dat KDE zich steeds meer "admin" taken aan het toeeigenen is. In ieder geval ga ik voor alle zekerheid binnenkort toch maar weer eens andere desktops proberen.

Weet iemand meer te vertellen over de ontwikkelingen van Plasma5 of mij een paar links geven?

Knurpht
08-Sep-2015, 04:03
Uit nieuwsgierigheid en om alvast te wennen heb ik Tumbleweed (op dit moment die van 3sep15) en openSUSe-42.1-M2 geïnstalleerd in eigen partities, naast die van werkpaard 13.2.
Alles werkt probleemloos, voor zover ik zie, maar ik vind sommige dingen in Plasma5 toch wel raar.

In de "Kickoff Programmastarter:
- Er ontbreekt een item voor Yast. Jammer want de bundeling van "admin" functies vind ik handig.
- Zowel onder het kopje "systeem" als onder het kopje "instellingen" staat een lijst met 32 (!) items die alfabetisch zijn geordend. Als je niet de (nederlandse) naam weet van een functie is het zoeken niet gemakkelijk.
- De twee genoemde lijsten hebben flinke overlap: er zijn 20 items die in beide lijsten voorkomen.

In het paneel (juiste benaming?) rechtsonder op het scherm staan twee identieke audio ikonen die niet dezelfde functie representeren.

Nou ja, ik ga niet op alle slakken zout leggen, maar ik heb wel de indruk dat a) In Plasma5 de gebruikerservaring niet relevant is b) dat KDE zich steeds meer "admin" taken aan het toeeigenen is. In ieder geval ga ik voor alle zekerheid binnenkort toch maar weer eens andere desktops proberen.

Weet iemand meer te vertellen over de ontwikkelingen van Plasma5 of mij een paar links geven?

In plasma5 heb je op een aantal punten (de kicker, task manager) bij rechtsklikken de optie "Alternatieven". Ik gebruik de kicker zoals die default was in KDE4. Er is nu zelfs een full screen kicker.

Volumeregeling: ik zag dat op één machine, daar draaide kmix, naast de nieuwe, horizontale volumeregelaar van Plasma5

Eerlijk gezegd: ik moest ook even wennen, komt denk ik ook omdat alle applicaties dezelfde zijn, maar ben wel om.

De categorisatie (waardoor sommige items op meerdere plekken in de kicker voorkomen ) boeit me niet zo. Ik begin meestal te typen, en bij drie letters heb ik wat ik wil. Dat werkt niet alleen op programmanaam, maar ook op omschrijving. Zo wordt bij 'aud' ook Amarok getoond, omdat Amarok de omschrijving Audiospeler heeft.

Dat er steeds meer 'admin' taken ook in KDE voorkomen is op verzoek van gebruikers. En dat heeft soms zijn voordelen. De kcm_systemd module kan bijvoorbeeld heel wat meer dan Yast's services module.

Al met al heb ik geen wensen/eisen die me doen verlangen naar KDE4.

hws38
08-Sep-2015, 07:45
Dank voor je commentaar De rechtsklik op Kicker had ik inderdaad nog niet ontdekt. En wat meer ordening heb ik nodig omdat ik (lang) niet genoeg trefwoorden paraat heb om snel te kunnen zoeken. Wat de luidspreker-ikoontjes betreft: misschien kan ik nog ruimte vinden op mijn laptop voor een Tumbleweedtestpartitie. Het zou interessant zijn als het daar anders is.

Knurpht
08-Sep-2015, 08:06
Dank voor je commentaar De rechtsklik op Kicker had ik inderdaad nog niet ontdekt. En wat meer ordening heb ik nodig omdat ik (lang) niet genoeg trefwoorden paraat heb om snel te kunnen zoeken. Wat de luidspreker-ikoontjes betreft: misschien kan ik nog ruimte vinden op mijn laptop voor een Tumbleweedtestpartitie. Het zou interessant zijn als het daar anders is.

Een vers, extra user account? En dan kijken hoe 't daar is? Ik kan niet goed zien wat er bijv. aan restanten KDE4 nog op je systeem staan, heb zelf twee weken geleden ivm een nieuwe, grotere systeem SSD ( 2 x Tumbleweed, 1 x stock 13.2 ) verse installaties gedaan.

hws38
09-Sep-2015, 00:47
Een vers, extra user account? En dan kijken hoe 't daar is? Ik kan niet goed zien wat er bijv. aan restanten KDE4 nog op je systeem staan, heb zelf twee weken geleden ivm een nieuwe, grotere systeem SSD ( 2 x Tumbleweed, 1 x stock 13.2 ) verse installaties gedaan.

Natuurlijk kan je geen resten van KDE4 zien, al was het maar omdat ik ook bij vorige installaties van Tumbleweed (TW) KDE4 niet heb geinstalleerd. Maar voor alle zekerheid toch maar een nieuwe user aangemaakt. En ook die krijgt twee luidsprekertjes te zien. En voor de volledigheid heb ik gisteravond TW opnieuw geinstalleerd, nu (tegen mijn gewoonte in) met /home NIET in een aparte partitie.
Resultaat: nog steeds twee luidspreker ikoontjes. Ook hier een nieuwe user aangemaakt: ook hier twee luidsprekertjes.

Nou ja, het is niet een belangrijk probleem en nu weet ik tenminste (vrij) zeker dat ik geen spoken zie.
Off-topic: de installatie gaat echt snel en probleemloos en dat komt niet alleen doordat ik het vaak doe. De procedure zit kennelijk goed in elkaar.

On-topic: dank voor je snelle reacties.