PDA

View Full Version : Plasma 5

jansteen
29-Mar-2015, 03:33
Iemand al een beetje aan het stoeien met Plasma 5?
Ik heb het geïnstalleerd (Tumbleweed) en was eigenlijk verrast hoe goed het er al uitziet.
Misschien nog niet helemaal klaar voor de dagelijkse desktop, maar lang niet slecht.....

Knurpht
29-Mar-2015, 06:45
Iemand al een beetje aan het stoeien met Plasma 5?
Ik heb het geïnstalleerd (Tumbleweed) en was eigenlijk verrast hoe goed het er al uitziet.
Misschien nog niet helemaal klaar voor de dagelijkse desktop, maar lang niet slecht.....

Ik heb de pakketten van wolfi323 geïnstalleerd ( kunnen naast KDE4 ). Veel is al OK, maar wat mij betreft is 't nog niet klaar voor "werk". Zo zal 't nog even duren voordat bijv. Kontact (voor mij onontbeerlijk) geport is naar KDF5.

jansteen
01-Apr-2015, 02:46
Maar toch is kontact wel geïnstalleerd.
Heb dus alleen Plasma 5 en gebruik ook Kontact.
Alles werkt zelfs zo goed dat ik (tot nu toe) op mijn laptop alleen maar Plasma 5 gebruik.

Knurpht
01-Apr-2015, 06:54
Maar toch is kontact wel geïnstalleerd.
Heb dus alleen Plasma 5 en gebruik ook Kontact.
Alles werkt zelfs zo goed dat ik (tot nu toe) op mijn laptop alleen maar Plasma 5 gebruik.

Kijk maar 's bij Help - Info over Kontact.
Heb je tijdens de installatie al de desktop keuze overruled via de software selectie? Dat ging bij de iso's van vorige maand nog niet goed.

jansteen
01-Apr-2015, 11:29
Aha, versie 4.14.6

Ik heb (volgens mij) niets overruled.
Bij software alleen Plasma 5 aangevinkt.
Ik zie wel dat er meerdere onderdelen versie 4.14 zijn.

Knurpht
02-Apr-2015, 00:41
Aha, versie 4.14.6

Ik heb (volgens mij) niets overruled.
Bij software alleen Plasma 5 aangevinkt.
Ik zie wel dat er meerdere onderdelen versie 4.14 zijn.

Yup. Als ik 't me goed herinner uit posts in de KDE community op G+ is KDE4 vanaf ~4.10 "gesplitst", zodat de programma's ook geschikt gemaakt konden worden om in KDF5 te draaien, zodat vanaf dat moment de desktoptechnologie zelf en de programma's onafhankelijker van elkaar doorontwikkeld kunnen worden.

Benmh
08-May-2015, 13:06
Ook aan het klooien met plasma 5 en kernel4 .
Wel wennen dat plasma5, moet nog aardig wat aan gedaan worden lijkt mij.
Monitor instellingen is niet geheel nauwkeurig met meer monitoren. Verschillende achtergronden per bureaublad werkt nog niet bij mij.
Maar moet nog meer ontdekken en uitvinden.

Knurpht
09-May-2015, 03:29
Ook aan het klooien met plasma 5 en kernel4 .
Wel wennen dat plasma5, moet nog aardig wat aan gedaan worden lijkt mij.
Monitor instellingen is niet geheel nauwkeurig met meer monitoren. Verschillende achtergronden per bureaublad werkt nog niet bij mij.
Maar moet nog meer ontdekken en uitvinden.

Ik draai nu de versie uit de Frameworks5 repo. Wat ik in ieder geval kan vaststellen ( ik heb ook nog een TW+KDE4 installatie ) is dat 't aardig sneller is dan KDE4.

Benmh
09-May-2015, 11:49
Ik draai nu de versie uit de Frameworks5 repo. Wat ik in ieder geval kan vaststellen ( ik heb ook nog een TW+KDE4 installatie ) is dat 't aardig sneller is dan KDE4.

Sneller is het allemaal wel, alleen toch jammer dat gewijzigde instellingen na een herstart gewoon allemaal weg zijn.
Maar goed zal eens leuk blijven spelen, heb ook nog een installatie met KDE4 dus kan wat rommelen en om zeep helpen :P

jansteen
10-May-2015, 03:47
Sneller is het allemaal wel, alleen toch jammer dat gewijzigde instellingen na een herstart gewoon allemaal weg zijn.
Maar goed zal eens leuk blijven spelen, heb ook nog een installatie met KDE4 dus kan wat rommelen en om zeep helpen :P

Ik heb nu toch aardig wat aangepast aan Plasma 5 ((5.3) maar heb geen last dat ik de instellingen kwijt ben als ik herstart.
Bij 5.2 wilde Plasma wel een crashen (vooral als ik zat te stoeien met de widgets), maar bij 5.3 heb ik daar geen last meer van.

Knurpht
10-May-2015, 05:45
Ik heb nu toch aardig wat aangepast aan Plasma 5 ((5.3) maar heb geen last dat ik de instellingen kwijt ben als ik herstart.
Bij 5.2 wilde Plasma wel een crashen (vooral als ik zat te stoeien met de widgets), maar bij 5.3 heb ik daar geen last meer van.

Da's ook al wel beschrevenl, en bijna niet te voorkomen. Iedereen kan widgets maken, en publiek vrijgeven. Maar of die widgets netjes bijgehouden worden als het framework wordt bijgewerkt is een heel ander verhaal.
Zelf heb ik daar niet zoveel last van, ik gebruik alleen de standaard widgets/plasmoids als bijv. de panels, het systeemvak (immers in plasma is eigenlijk alles wat je ziet een widget/plasmoid), heb meestal een totaal lege desktop ( als ik aan 't werk ga heb ik er in no time 4 vol met vensters :D, en dan zit die rommel daar toch alleen maar achter.

@Ben: merkwaardig, als de boel zou crashen, OK, maar bij gewoon uitloggen....

Benmh
11-May-2015, 10:38

Denk dat ik nog geen 5.3 heb, zie dat er wel 5.2 instaat, ben nu aan het bijwerken. Mogelijk dat ik iets nog niet goed erin heb gezet.

Kijk momenteel tegen een (vga)monitor aan (Acer V223HQ) waarvan de instellingen niet goed staan alle weergaves worden flink opgeblazen, de andere (HP 1740) is helemaal o.k.
Werk aan de hand van onderstaand tutorial
https://lizards.opensuse.org/2015/04/26/tumbleweed-with-kde-plasma-5-and-kernel-4/

Knurpht
12-May-2015, 03:39
Denk dat ik nog geen 5.3 heb, zie dat er wel 5.2 instaat, ben nu aan het bijwerken. Mogelijk dat ik iets nog niet goed erin heb gezet.

Kijk momenteel tegen een (vga)monitor aan (Acer V223HQ) waarvan de instellingen niet goed staan alle weergaves worden flink opgeblazen, de andere (HP 1740) is helemaal o.k.
Werk aan de hand van onderstaand tutorial
https://lizards.opensuse.org/2015/04/26/tumbleweed-with-kde-plasma-5-and-kernel-4/

Die link is prima. Ik zou even niet te ongeduldig zijn, zojuist is de build van Tumbleweed waarin de 5.3 packages zitten voltooid. Dat gaat dan (voor zover ik weet) eerst door openQA, waarna bij succes de packages vrijkomen. Ik weet niet of Plasma5 al in deze Tumbleweed build de "standaard KDE" wordt, maar ook dat komt eraan.
Ik gebruik zelf op dit moment de Frameworks5 repo, die al wel de 5.3 pakketten heeft. Dat loopt prima, op een paar zeer kleine dingetjes na ( die denkelijk door library version mismatch veroorzaakt worden ).

Benmh
12-May-2015, 08:55
Die link is prima. Ik zou even niet te ongeduldig zijn, zojuist is de build van Tumbleweed waarin de 5.3 packages zitten voltooid. Dat gaat dan (voor zover ik weet) eerst door openQA, waarna bij succes de packages vrijkomen. Ik weet niet of Plasma5 al in deze Tumbleweed build de "standaard KDE" wordt, maar ook dat komt eraan.
Ik gebruik zelf op dit moment de Frameworks5 repo, die al wel de 5.3 pakketten heeft. Dat loopt prima, op een paar zeer kleine dingetjes na ( die denkelijk door library version mismatch veroorzaakt worden ).

Ik ben niet ongeduldig, zit gewoon wat uit te proberen.
Onder root heb ik alle monitoren scherp en blijven de instellingen ook goed, de user heeft 1 monitor ok maar telkens weer de instellingen die weg zijn van de werkomgeving in het bureaublad van deze monitor.
Zal eens een user bijmaken kijken of er dan verschil is.
Ga ook even kijken op de frameworks5 repo van je, ben toch wel nieuwsgierig of er veel verschil is.
Nog niet gebruiken maar zoeken naar overeenkomsten en verschillen in de repoos.
Verder ziet het er prima uit.

jansteen
13-May-2015, 00:54

Op mijn HP laptop is 5.2 nog niet zo'n succes (Tumbleweed)
Plasma 5.2 herkent namelijk mijn touchpad niet.
(Geen probleem bij Gnome die ook op mijn laptop staat)

Knurpht
13-May-2015, 01:53
Op mijn HP laptop is 5.2 nog niet zo'n succes (Tumbleweed)
Plasma 5.2 herkent namelijk mijn touchpad niet.
(Geen probleem bij Gnome die ook op mijn laptop staat)

Herkend wordt-ie wel, anders zou-ie het onder GNOME ook niet doen. Maar, er is wel iets veranderd in de afhandeling van mouse-clicks via de touchpad. Ik moest in plasma5's systemsettings onder Invoerapparaten "Emulatie van muisklik" aanvinken, om het ding "normaal" werkend te krijgen. Was niet zo'n punt, ik was 't net daarvoor ergens tegengekomen.

jansteen
13-May-2015, 03:08
Klopt,

Alleen geeft het touchpad-configuratie-programma binnen Plasma 5 aan dat er geen touchpad aanwezig is.
Ik kan dan ook helemaal niets instellen.

Knurpht
13-May-2015, 03:23
Onder root heb ik alle monitoren scherp en blijven de instellingen ook goed

Log je als root in op de desktop? Foei !!. Daar zou best 's de oorzaak kunnen liggen van 't fenomeen dat je beschrijft. Ik zou willen dat ze vastgehouden hadden aan de default dat root geen desktop omgeving op kan starten. En ik ken er hier nog wel één :D

Knurpht
13-May-2015, 03:24
Klopt,

Alleen geeft het touchpad-configuratie-programma binnen Plasma 5 aan dat er geen touchpad aanwezig is.
Ik kan dan ook helemaal niets instellen.

EN hoe is dat voor een nieuwe gebruiker?

jansteen
13-May-2015, 06:28
EN hoe is dat voor een nieuwe gebruiker?

Een nieuwe gebruiker?

Ik kan dat proberen, maar waarom zou het dan wel moeten werken?

Knurpht
13-May-2015, 07:10
Een nieuwe gebruiker?

Ik kan dat proberen, maar waarom zou het dan wel moeten werken?

Om uit te sluiten dat 't een oude instelling is die nog in jouw home rondhangt. Er was hier onlangs nog iemand met resolutie problemen, die voor een nieuwe gebruiker niet bestonden. Ik heb daar op mijn laptop zelfs een aparte gebruiker voor.

jansteen
13-May-2015, 10:11
Om uit te sluiten dat 't een oude instelling is die nog in jouw home rondhangt. Er was hier onlangs nog iemand met resolutie problemen, die voor een nieuwe gebruiker niet bestonden. Ik heb daar op mijn laptop zelfs een aparte gebruiker voor.

Helaas, werkt niet.
"no touchpad found"

Benmh
14-May-2015, 03:05
Log je als root in op de desktop? Foei !!. Daar zou best 's de oorzaak kunnen liggen van 't fenomeen dat je beschrijft. Ik zou willen dat ze vastgehouden hadden aan de default dat root geen desktop omgeving op kan starten. En ik ken er hier nog wel één :D

Nee ik log altijd eerst in als user. Bij de probleempjes kijk ik in root wat er aan de hand kan zijn.
Heb het probleem trouwens opgelost. Heb een andere grafische kaart ingezet en voila alles ziet er perfect uit.
Alleen blijft onder USER de instellingen niet staan na herstart.

Knurpht
14-May-2015, 04:38
Nee ik log altijd eerst in als user. Bij de probleempjes kijk ik in root wat er aan de hand kan zijn.
Heb het probleem trouwens opgelost. Heb een andere grafische kaart ingezet en voila alles ziet er perfect uit.
Alleen blijft onder USER de instellingen niet staan na herstart.

Welke instellingen hebben we 't over, Ben?

Benmh
14-May-2015, 08:34
Welke instellingen hebben we 't over, Ben?

Heb het over de muis, linkshandig, bij een herstart moet ik de muis opnieuw links zetten

monitor Acer V223HQ gebruik 2 monitoren de HP 1740 is prima maar de uitvoer wordt telkens gelijk getrokken bij een herstart.
Achtergrond op de Acer wordt niet meer geschaald en verschillende widgets voor elk bureaublad is niet meer actief.
Ook lijkt alles een beetje opgeblazen echter staan de instellingen 1280 / 1024 er wel goed in.

De geluidkaart GF108 High definition Audio controller is nu helemaal niet meer paraat de kernel module snd-hda-intel kon niet geladen worden. Heeft het tot nu toe wel steeds gedaan. Heb voor dit bericht een upgrade uitgevoerd.

Knurpht
15-May-2015, 03:53
Het lijkt erop dat er iets in je repos niet goed is. Kun je 's output van

zypper lr -d posten?

Was dit een upgrade van 13.x -> Tumbleweed?

Knurpht
15-May-2015, 07:06
Hé Ben, ik log net even in op mijn tweede installatie, met redelijk stock Tumbleweed, kan daar helemaal niks met mijn touchpad, dwz, tappen werkt niet. Wel met de touchpad-button. De plasma versie daar is 5.2 . De andere fenomenen die jij beschrijft zie ik daar niet.

Op mijn server/werkstation draai ik nog KDE4, wil daar als tweede install een schone Tumbleweed op het moment dat plasma 5.3 of hoger in de stock repos landt en Plasma5 de default wordt ( zit eraan te komen ). Op dat moment zouden we, als ik 't goed begrepen heb, de Applications repo kunnen toevoegen en worden KDE apps die geport zijn naar Frameworks5 vanzelf geüpgradet.

Op mijn laptop heb ik de Frameworks5 aan voor Factory, én de Applications repo (schijnt niet te moeten). Daarmee had ik ook even het touchpad fenomeen, maar kon de muisklik-emulatie aanzetten, "Toepassen" en klaar. Behoorlijk klaar, kan ik wel zeggen. Ik mis wel wat dingen ( akonadi tooltjes ), maar die zijn vanuit de applicaties wel toegankelijk, en komen er ongetwijfeld aan.

Benmh
15-May-2015, 12:45
Het lijkt erop dat er iets in je repos niet goed is. Kun je 's output van

zypper lr -d posten?

Was dit een upgrade van 13.x -> Tumbleweed?

Dit is een upgrade geweest van 13.2 maar Tumbleweed

ben@linux-pxuv:~> zypper lr -d
# | Alias | Naam | Ingeschakeld | Vernieuwen | Prioriteit | Type | URI | Service
---+-------------------------------------+----------------------+--------------+------------+------------+--------+-----------------------------------------------------------------------------------+--------
1 | Tumbleweed | Tumbleweed | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/openSUSE:/Tumbleweed/standard/ |
2 | http-download.opensuse.org-5699971c | windows:mingw:win64 | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/windows:/mingw:/win64/openSUSE_Factory/ |
3 | http-download.opensuse.org-5a235907 | windows:mingw | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/windows:/mingw/openSUSE_Factory/ |
4 | http-download.opensuse.org-7cd1f432 | windows:mingw:win32 | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/windows:/mingw:/win32/openSUSE_Factory/ |
5 | kernel_4 | kernel_4 | Ja | Nee | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/Kernel:/stable/standard/ |
6 | non-oss-addon_2014-0 | non-oss-addon 2014-0 | Ja | Ja | 99 | yast2 | http://download.opensuse.org/tumbleweed/repo/non-oss |
7 | openSUSE_20150505-0 | openSUSE 20150505-0 | Ja | Ja | 99 | yast2 | http://download.opensuse.org/tumbleweed/repo/oss/ |
8 | openSUSE_20150505-0_2 | openSUSE 20150505-0 | Ja | Ja | 99 | yast2 | http://download.opensuse.org/tumbleweed/repo/src-oss |
9 | openSUSE_Tumbleweed | openSUSE_Tumbleweed | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Extra/openSUSE_Tumbleweed/ |
10 | openSUSE_Tumbleweed_1 | openSUSE_Tumbleweed | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://ftp.gwdg.de/pub/linux/packman/suse/openSUSE_Tumbleweed/ |
11 | tumbleweed | tumbleweed | Ja | Ja | 99 | rpm-md | http://download.opensuse.org/update/tumbleweed/ |
ben@linux-pxuv:~>

Benmh
15-May-2015, 12:52
Wordt toch nog wat minder goed nu.
De indeling van de monitoren wordt nu verwisseld, de afzonderlijke taakbalk die in elke monitor staat, staan nu nog alleen in de HP monitor. De monitoren staan nu op 1280-1024 en kunnen niet meer gewijzigd worden.
Geluidskaart van de pc is nu ook uit de hardware lijst verdwenen.
Toch iets met een repo ?

Knurpht
16-May-2015, 05:03
Mmmmm, ik zie 'm zo niet.

Benmh
16-May-2015, 12:00
Mmmmm, ik zie 'm zo niet.

Haa ik ook niet. rotfl! Maarre de desktop wil niet verder meer starten dan :

Loading linux 4.0.1-1-desktop
Loading intial ramdisk

Dat is het verder gaat die niet, zelfs eeen snapper rollback wil in het geheel niet meewerken.
Ook al komt de snapper rollback van een week geleden.
Terug naar de installatie dan maar en weer opnieuw beginnen met Tumble.weed en plasma 5.
Blijft leuk zo'n experimenteel gebeuren, alleen jammer dat ik nu niet weet wat er fout ging.
Behalve dan de probleempjes met de montoren, beeldscherm indelingen en zo.

Benmh
16-May-2015, 12:10
Haa ik ook niet. rotfl! Maarre de desktop wil niet verder meer starten dan :

Loading linux 4.0.1-1-desktop
Loading intial ramdisk

Dat is het verder gaat die niet, zelfs eeen snapper rollback wil in het geheel niet meewerken.
Ook al komt de snapper rollback van een week geleden.
Terug naar de installatie dan maar en weer opnieuw beginnen met Tumble.weed en plasma 5.
Blijft leuk zo'n experimenteel gebeuren, alleen jammer dat ik nu niet weet wat er fout ging.
Behalve dan de probleempjes met de montoren, beeldscherm indelingen en zo.

Toch nog even wat rommelend, een bootable snapshot gevonden krijg de melding het booten is mislukt.
jammer dan.
Ga zo meteen eerst 13.2 installeren en dan overzetten naar Tumbleweed.
Ach nee Attempeted to kill init een kernel panic bij de installatie, rebooting in 90 seconds.
Dit wordt een leuke avond.

Benmh
16-May-2015, 12:51
O.k, nu weet ik het niet meer.
Wat ik ook doe, met welke vorm van installatie media dan ook : dvd, usb, netwerk of distro openSUSE, Debian en Knoppix.
Ik kom niet verder dan een kernel panic en dan loopt alles vast.
Is niet leuk zelfs een live versie komt niet verder.
Even nadenken dan maar.:(

jansteen
17-May-2015, 01:34
Vandaag Tumbleweed ge-upgraded, en Plasma 5.3 is een feit ;)
Helaas Plasma blijft klagen dat ik geen touchpad heb.
Even een live-kubuntu gedownload en die opgestart, en daar werkt alles perfect.
Blijf met Tumbleweed maar bij Gnome.

Knurpht
17-May-2015, 03:16
Ga zo meteen eerst 13.2 installeren en dan overzetten naar Tumbleweed.

Waarom? Er zijn kant-en-klare TW iso's, hier te vinden: http://download.opensuse.org/tumbleweed/iso/

Knurpht
17-May-2015, 08:17
@Ben : over je touchpad: installeer synaptiks, start die vanuit een terminal, en je hebt een extra item tussen de systray items. Dubbel klikken en dan kun je bijv. tapping etc. instellen.

jansteen
17-May-2015, 08:22
Vandaag Tumbleweed ge-upgraded, en Plasma 5.3 is een feit ;)
Helaas Plasma blijft klagen dat ik geen touchpad heb.
Even een live-kubuntu gedownload en die opgestart, en daar werkt alles perfect.
Blijf met Tumbleweed maar bij Gnome.

Er was blijkbaar toch iets mis met mijn installatie.
Ben even helemaal opnieuw begonnen, alles geformatteerd (ook mijn home)
Linux is Linux, en als het werkt met Ubuntu, moet het zeker werken met openSUSE.
Schone installatie, en alles werkt (ook mijn touchpad)
(Plasma 5.3 is nu (blijkbaar) de standaard desktop van Tumbleweed)

Knurpht
17-May-2015, 09:26
O.k, nu weet ik het niet meer.
Wat ik ook doe, met welke vorm van installatie media dan ook : dvd, usb, netwerk of distro openSUSE, Debian en Knoppix.
Ik kom niet verder dan een kernel panic en dan loopt alles vast.
Is niet leuk zelfs een live versie komt niet verder.
Even nadenken dan maar.:(

RAM bankje stuk ??

Benmh
17-May-2015, 10:21
RAM bankje stuk ??

Het is niet een RAM bankje.
Heb de grafische kaart en een pci-usb uitbreiding er uit gehaald.
Opnieuw openSUSE erop, het werkt wel maar het lijkt wel of er van alles door elkaar is gezet en geinstalleerd. Een bureaublad waar ik helemaal niets mee kan . Programma starter die soms er is en dan weer ergens anders verschijnt . Systeem instellingen die niets doen enz, enz.
Weet nog niet goed wat er nu mis is gegaan maar daar kom ik nog wel achter.
Zal eens de tumbleweed iso downloaden en kijken wat er dan mis gaat :)

pieter1602
18-May-2015, 00:38

Mijn kijken hoe het gaat Tumbleweed is ook geupdate naar zo te zien Plasma 5 ben alleen de systeem info een beetje kwijt dus vraag me af waar ik die versie info kan terug vinden.
Verder ziet het er leuk uit ,snel ,alleen niet zo erg snel met opstarten .:)

Knurpht
18-May-2015, 01:19
Mijn kijken hoe het gaat Tumbleweed is ook geupdate naar zo te zien Plasma 5 ben alleen de systeem info een beetje kwijt dus vraag me af waar ik die versie info kan terug vinden.

Alt-F2, en dan "kinfocenter"

jansteen
18-May-2015, 03:32

Heb ook het idee dat de boel een beetje langzamer opstart.
Ook het opstarten van (bv) systeeminstellingen, lijkt of het beeld heel eventjes bevriest.
Voor de rest ben ik echt tevreden over Plasma 5, ziet er erg goed uit, en het is een compleet goed werkende Desktop (Anders dan bv de eerste KDE4)

Benmh
22-May-2015, 06:43
Zo hehe, eindelijk ook plasma 5 draaiend. Wel na een herinstal van Tumbleweed en daarna toevoegen van plasma 5.
Het is knap sneller dan verwacht. Moet alleen wat snapper momenten bekijken om te zien waarom tijdens het opstarten gezocht wordt naar sdg en sdh. Deze zijn er niet.
Ook wil regelmatig de instelling van de tweede monitor Acer V223HQ) verspringen naar de instellingen van de eerste monitor (HP 1740).
Verder denk ik het lek boven te hebben. Durf zelfs Kontact te gebruiken.:O

Knurpht
22-May-2015, 07:15
Zo hehe, eindelijk ook plasma 5 draaiend. Wel na een herinstal van Tumbleweed en daarna toevoegen van plasma 5.
Het is knap sneller dan verwacht. Moet alleen wat snapper momenten bekijken om te zien waarom tijdens het opstarten gezocht wordt naar sdg en sdh. Deze zijn er niet.
Ook wil regelmatig de instelling van de tweede monitor Acer V223HQ) verspringen naar de instellingen van de eerste monitor (HP 1740).
Verder denk ik het lek boven te hebben. Durf zelfs Kontact te gebruiken.:O

In de nieuwste TW iso's is Plasma5 al de default, hoef je niks meer aan om te schakelen. Had je nog een ouwe?

Die twee device ingangen staan waarschiijnlijk in /boot/grub2/device.map . Zijn verwijzingen naar USB schijven waarvan je hebt opgestart. Of ( had ik onlangs ) van (de adapter van een micro-)SD kaartje. Kun je uiteraard veranderen. Via Yast - Systeem - Bootloader - Bootloader opties - Details bootloaderinstallatie. Daar stond bij mij m'n adapter (sdc) en stikje (sdd) bij.
Een andere mogelijkheid is dat er een mountpoint is aangemaakt in /etc/fstab, maar dat zou niet mogen.

Benmh
22-May-2015, 09:07
In de nieuwste TW iso's is Plasma5 al de default, hoef je niks meer aan om te schakelen. Had je nog een ouwe?

Die twee device ingangen staan waarschiijnlijk in /boot/grub2/device.map . Zijn verwijzingen naar USB schijven waarvan je hebt opgestart. Of ( had ik onlangs ) van (de adapter van een micro-)SD kaartje. Kun je uiteraard veranderen. Via Yast - Systeem - Bootloader - Bootloader opties - Details bootloaderinstallatie. Daar stond bij mij m'n adapter (sdc) en stikje (sdd) bij.
Een andere mogelijkheid is dat er een mountpoint is aangemaakt in /etc/fstab, maar dat zou niet mogen.

Ik had nog een ouwe, kan gebeuren als je niet oplet.

Heb dus het probleem waarin een mountpoint is aangemaakt in etc/fstab
Ga eens een andere externe schijf eraan hangen kijken wat er gaat gebeuren.

Knurpht
23-May-2015, 06:04
Ik had nog een ouwe, kan gebeuren als je niet oplet.

Heb dus het probleem waarin een mountpoint is aangemaakt in etc/fstab
Ga eens een andere externe schijf eraan hangen kijken wat er gaat gebeuren.

Single user booten, en de entry uit fstab mikken.
Single user: in GRUB op "e" tikken, dan achter "showopts" een spatie en een "1"

Benmh
23-May-2015, 09:15
Single user booten, en de entry uit fstab mikken.
Single user: in GRUB op "e" tikken, dan achter "showopts" een spatie en een "1"

Dank voor het advies en oplossing.

jansteen
29-May-2015, 13:52
Er was blijkbaar toch iets mis met mijn installatie.
Ben even helemaal opnieuw begonnen, alles geformatteerd (ook mijn home)
Linux is Linux, en als het werkt met Ubuntu, moet het zeker werken met openSUSE.
Schone installatie, en alles werkt (ook mijn touchpad)

Vandaag heb ik Gnome 3.16 (naast Plasma 5) geïnstalleerd.
En opnieuw werkt mijn touchpad niet meer.
In Gnome werkt de touchpad perfect, maar Plasma detecteert mijn touchpad niet meer.
Gnome weer verwijderd, maar krijg de touchpad niet meer aan de praat.

Knurpht
30-May-2015, 04:59
Vandaag heb ik Gnome 3.16 (naast Plasma 5) geïnstalleerd.
En opnieuw werkt mijn touchpad niet meer.
In Gnome werkt de touchpad perfect, maar Plasma detecteert mijn touchpad niet meer.
Gnome weer verwijderd, maar krijg de touchpad niet meer aan de praat.

Ik had GNOME niet verwijderd. Het hoort zo te zijn, dat je desktopomgevingen "naast elkaar" kunt installeren én gebruiken.
Installeer synaptiks 's. Dat kun je dan starten, je krijgt een item erbij in je systeemvak. Misschien even klooien om 't benaderbaar te maken, maar dat ken je denkelijk al. Ik heb al posts van Arch gebruikers gezien met touchpad problemen, waarbij men meldde dat na installatie ook de kcm module ( in systemsettings5 ) niet meer mekkerde.

jansteen
30-May-2015, 07:55
Ik had GNOME niet verwijderd. Het hoort zo te zijn, dat je desktopomgevingen "naast elkaar" kunt installeren én gebruiken.
Installeer synaptiks 's. Dat kun je dan starten, je krijgt een item erbij in je systeemvak. Misschien even klooien om 't benaderbaar te maken, maar dat ken je denkelijk al. Ik heb al posts van Arch gebruikers gezien met touchpad problemen, waarbij men meldde dat na installatie ook de kcm module ( in systemsettings5 ) niet meer mekkerde.

Gelukkig is het vrij simpel Gnome opnieuw te installeren ;)

bjeli
13-Jul-2015, 05:38
Is het inmiddels goed te gebruiken? Of is voor de stabiliteit aan te raden op 4XX te blijven?

Benmh
13-Jul-2015, 12:02
Is het inmiddels goed te gebruiken? Of is voor de stabiliteit aan te raden op 4XX te blijven?

Het werkt hier prima en stabiel op de desktop.
Of het bij iedereen zo is weet ik niet, maar zie tot nu toe weinig spannende vragen met problemen.