PDA

View Full Version : nas mounten

adhemar
27-Mar-2014, 08:39
OpenSUSE 13.1 KDE
Ik heb een Netgear ReadyNAS 102 aangeschaft. Op Windows 7 geen probleem, ik zie de mappen Backup, Documenten, Muziek enz. in het Netwerk.
In de Netwerkmappen van opensuse zie ik niets.
De SMB file-sharing protocol is geactiveerd geweest bij de setup in windows.
Via mijn browser heb ik wel toegang tot de nas, mits een login en wachtwoord.
Moet er mogelijk een programma geïnstalleerd worden om die toegang tot de nas te bewerkstelligen?
In de map Netwerk van opensuse staan de submappen: MTP-apparaten, Netwerk, Netwerkdiensten, Sambanetwerk en Netwerkmap toevoegen.
Hoe mount ik iets wat ik niet kan zien?

Knurpht
28-Mar-2014, 02:53
OpenSUSE 13.1 KDE
Ik heb een Netgear ReadyNAS 102 aangeschaft. Op Windows 7 geen probleem, ik zie de mappen Backup, Documenten, Muziek enz. in het Netwerk.
In de Netwerkmappen van opensuse zie ik niets.
De SMB file-sharing protocol is geactiveerd geweest bij de setup in windows.
Via mijn browser heb ik wel toegang tot de nas, mits een login en wachtwoord.
Moet er mogelijk een programma geïnstalleerd worden om die toegang tot de nas te bewerkstelligen?
In de map Netwerk van opensuse staan de submappen: MTP-apparaten, Netwerk, Netwerkdiensten, Sambanetwerk en Netwerkmap toevoegen.
Hoe mount ik iets wat ik niet kan zien?

Je kunt eerst de firewall 's uitzetten op de client.
En, SMB is bedoeld om Windows clients te laten praten met een linux bak. Ik denk dat de NAS ook wel NFS ondersteunt, jouw openSUSE doet dat in ieder geval.

De meeste NASsen zijn linux computertjes met een webserver erop waarin dan de beheerstools draaien, NFS ondersteuning zit al in de linux kernel gebakken, zou dus moeten werken. Denk er vooral om dat je bij het configureren/aanzetten van dit soort dingen nooit de "poort in firewall" openen optie overslaat (overkwam mij deze week door te snel dingen doen, werken doet 't dan nooit).

adhemar
28-Mar-2014, 07:16
Ik heb via de browser ingelogd op de NAS en elke map nagezien en de NFS-functie ingeschakeld. Alle mappen hebben alle rechten. Ik weet echter niet hoe om een NFS-client in te stellen in de Netwerkservices van Yast of moet er iets anders gebeuren?
Waar ik ook al kijk, ik zie nergens een NAS. Voorheen was me al opgevallen dat, wanneer ik een USB stick in de router koppelde, ik ook niets zag.
In windows verkenner zie ik daar direct indien er iets aangekoppeld is. Bestaat zo'n functie niet in suse of zijn daar andere distro's die meer voor dat doel gemaakt zijn?

adhemar
28-Mar-2014, 07:18
Nog vergeten te vragen: wat is de client en waar vind ik de firewall?

Knurpht
28-Mar-2014, 13:12
Nog vergeten te vragen: wat is de client en waar vind ik de firewall?

1. Yast - Netwerkservices - NFS client. Als je die Yast module opstart kom je eerst in de NFS-shares tab.
2, Kies Toevoegen
3. Vul bij hostnaam van NFS-server het IP adres van de NAS in.
4. Klik op Selecteren, rechts van Netwerkmap, en selecteer een door de NAS gedeelde map, bijv. Fotos
5. Kies via Bladeren een lokaal aankoppelpunt, bijv /home/adhemar/Fotos of /Fotos
6. Laat de NFS4 en pNFS checkboxen eerst leeg, mocht het nodig zijn, dat komt dat wel naar voren.
7. Klik OK
8. Ga naar de tab NFS-instellingen
9. Vink "Poort in firewall openen" aan (als je de firewall tenminste aan hebt staan).
10. Klik OK.

Ga nu met Dolphin naar de map die je als moutpoint hebt opgegeven, je moet daar nu de inhoud van de share op de NAS zien. Het kan zijn dat je de rechten van de map waarin aangekoppeld wordt nog goed moet zetten om er als gewone gebruiker in te kunnen schrijven.

NFS heel simpel:
- NFS-server: deze map mag vanaf het netwerk benaderd worden
- NFS-client: koppel deze map van deze server aan op deze lokale map.

adhemar
29-Mar-2014, 06:38
Ik ben weer al een stap verder. De nas-46 is nu te zien in Dolphin.
Wanneer ik er op klik, krijg ik een foutmelding:

Er is een fout opgetreden bij aanspreken van '/run/nfs4/data/Backup on nas-46.local', het systeem geeft de volgende foutmelding weer: mount: alleen root kan nas-46.local:/run/nfs4/data/Backup aankoppelen op home/willy/ReadyNAS.

De firewall heb ik voor alle zekerheid van in het begin uitgeschakeld.
Volgende stap?

Knurpht
30-Mar-2014, 05:17
Ik ben weer al een stap verder. De nas-46 is nu te zien in Dolphin.
Wanneer ik er op klik, krijg ik een foutmelding:

De firewall heb ik voor alle zekerheid van in het begin uitgeschakeld.
Volgende stap?

Die heb ik in de post boven die van jou al beschreven. Dat je de NAS nu wel ziet komt omdat je de firewall hebt uitgeschakeld. De standaard geblokkeerde NFS poort komt dan vrij, waardoor o.a. Dolphin de NAS kan zien.

adhemar
30-Mar-2014, 06:42
In Dolphin zijn de mappen Backup, Documents, Music, Pictures en Videos niet zichtbaar. Deze mappen waren standaard geplaatst in de NAS. Er staan al bestanden in.
Ik krijg die foutmelding omdat ik geen root rechten heb. In de NAS heb ik alle rechten vrijgegeven.
Het is opensuse die me verhindert om die mappen te bekijken. Ik heb geen kennis van netwerken in die richting. Is er nog iets dat ik moet ontgrendelen?

Knurpht
30-Mar-2014, 06:49
In Dolphin zijn de mappen Backup, Documents, Music, Pictures en Videos niet zichtbaar. Deze mappen waren standaard geplaatst in de NAS. Er staan al bestanden in.
Ik krijg die foutmelding omdat ik geen root rechten heb. In de NAS heb ik alle rechten vrijgegeven.
Het is opensuse die me verhindert om die mappen te bekijken. Ik heb geen kennis van netwerken in die richting. Is er nog iets dat ik moet ontgrendelen?

De NFS share wordt domweg niet aangekoppeld, omdat alleen root dat mag doen. Daarom zie je ook de mappen niet die je op de NAS wel ziet. Als je via Yast dat doet, kan het enige wat 't tegenhoudt nog zijn: de permissies van de map waarin je aankoppelt.
Kun je 's output posten van

ls -ld /home/willy/ReadyNAS

adhemar
30-Mar-2014, 08:02
De output:

willy@linux-thvf:~> ls -ld /home/willy/ReadyNAS
drwxrwxrwx 2 willy users 4096 27 mrt 16:06 /home/willy/ReadyNAS
willy@linux-thvf:~>

adhemar
31-Mar-2014, 00:28
Ik heb nog een handleiding kunnen downloaden. Het gaat over de ReadyNAS 102.
Deze is beschikbaar via een oude site van me:

http://home.scarlet.be/wil/ReadyNAS.pdf

Op bladzijde 66 zal je mogelijk meer gegevens vinden dan ik kan begrijpen.

Ben nu ook bezig om te leren met de Gimp te werken.
Via onderstaande site is dit leuk om te leren:

http://www.digit-art-mariel.nl/gratis-lesjes-gimp/

Knurpht
31-Mar-2014, 01:55
Ik heb nog een handleiding kunnen downloaden. Het gaat over de ReadyNAS 102.
Deze is beschikbaar via een oude site van me:

http://home.scarlet.be/wil/ReadyNAS.pdf

Op bladzijde 66 zal je mogelijk meer gegevens vinden dan ik kan begrijpen.

Ben nu ook bezig om te leren met de Gimp te werken.
Via onderstaande site is dit leuk om te leren:

http://www.digit-art-mariel.nl/gratis-lesjes-gimp/

De fout zit niet op de NAS, permissies van het mountpoint/aankoppelpunt zijn ook wel goed. Heb je nu al via Yast - Netwerkservices - NFS client de share aangekoppeld? Dat zou dan moeten op /home/willy/ReadyNAS.

adhemar
31-Mar-2014, 02:54
Ik zie geen enkele map in die zin in Dolphin. De naam van mijn NAS is nas-46, en dat zie ik ook niet in mijn persoonlijke mappen. Misschien moet ik het overdoen, ik had geprobeerd om een schermafdruk te maken en dan te verkleinen. Hopeloos mislukt.
Zal dat opnieuw proberen en de situatie tonen in NFS-client instellen. Daar ligt mogelijk mijn fout.

Knurpht
31-Mar-2014, 03:12
Ik zie geen enkele map in die zin in Dolphin. De naam van mijn NAS is nas-46, en dat zie ik ook niet in mijn persoonlijke mappen. Misschien moet ik het overdoen, ik had geprobeerd om een schermafdruk te maken en dan te verkleinen. Hopeloos mislukt.
Zal dat opnieuw proberen en de situatie tonen in NFS-client instellen. Daar ligt mogelijk mijn fout.

Als je de configuratie goed uitvoert krijg je in het bestand /etc/fstab een regel erbij, die eruit ziet als onderstaande:

10.11.12.100:/disk/Data /home/glosscomputer/Test nfs defaults 0 0

in woorden staat er dan

ip_adres_van_de_nas:/geëxporteerde_map /aankoppelpunt_op_de_client bestandssysteem opties

Dat moet bij jou dan iets worden als

ip_adres_van_de_nas:/Backup /home/willy/ReadyNAS nfs defaults 0 0

Knurpht
31-Mar-2014, 03:16
PS. Je kunt 't testen door een terminal te openen, en dan dit te doen:

su -c 'mount -t nfs ip_adres_van_de_nas:/Backup /home/willy/ReadyNAS'

adhemar
31-Mar-2014, 06:33
In de Terminal krijg ik na het intoetsen van het wachtwoord geen resultaat. Er blijft alleen een wit blokje staan.

De inhoud van fstab is het volgende:

/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part6 swap swap defaults 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part7 / ext4 acl,user_xattr 1 1
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part2 /boot/efi vfat umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part8 /home ext4 acl,user_xattr 1 2
nas-46.local:/run/nfs4/data/Backup /home/willy/ReadyNAS nfs defaults 0 0

Het ip adres van de nas is: 192.168.2.181 Zo kan ik ook inloggen via de browser.
Mogelijk heb ik fout gemaakt door een verkeerde map te selecteren. Eerst moet ik een uitsnit van een schermafdruk kunnen maken om te tonen welke mogelijkheden ik heb in de NFS-configuratie.

adhemar
31-Mar-2014, 06:53
Ik heb de NFS-configuratie nog eens over gedaan en heb deze gekoppeld naar de map ReadyNAS. Enkele schermafdrukken:

file:///home/willy/Pictures/NFS-clientconfiguratie.gif

file:///home/willy/Pictures/ReadyNAS-Dolphin.gif

adhemar
31-Mar-2014, 06:55
Oeps, ik wist niet dat je foto's niet vanuit een map kan meesturen. Ik zal terug naar de andere computer moeten gaan om de gif's te uploaden naar een site.

adhemar
31-Mar-2014, 23:47
Ik heb een paar screenshots genomen om te laten zien hoe ik die configuratie ingesteld heb.

http://home.scarlet.be/wil/fout.pnghttp://home.scarlet.be/wil/NFS-clientconfiguratie.png

Knurpht
01-Apr-2014, 07:27
Je komt wel verder. Voor zover ik 't kan zien, heb je de gegevens goed ingevoerd. Kun je 's een terminal openen en dan

cat /etc/fstab
mount | grep home

doen en de output posten. Ik zie nl. dat je nu andere gegevens in de configuratie gezet hebt dan eerst.

Uitleg: in /etc/fstab staat welke bestandsystemen (waaronder nfs) waar aangekoppeld moeten worden. Met het mount commando laat het systeem zien in welke regels "home" staat als je 't commando "mount" uitvoert.

EDIT: Ik zie dat de map Pictures al wel in je persoonlijke map staat. Wat zie je als je daarin gaat?

adhemar
02-Apr-2014, 05:50
In de map Pictures van mijn Persoonlijke map staan de afbeeldingen die ikzelf vanuit opensuse er in geplaatst heb. Deze map bevat geen afbeeldingen van de NAS.

willy@linux-thvf:~> cat /etc/fstab
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part6 swap swap defaults 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part7 / ext4 acl,user_xattr 1 1
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part2 /boot/efi vfat umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part8 /home ext4 acl,user_xattr 1 2
192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures nfs defaults 0 0
willy@linux-thvf:~> mount | grep home
/dev/sda8 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)

Knurpht
02-Apr-2014, 06:53
In de map Pictures van mijn Persoonlijke map staan de afbeeldingen die ikzelf vanuit opensuse er in geplaatst heb. Deze map bevat geen afbeeldingen van de NAS.

willy@linux-thvf:~> cat /etc/fstab
192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures nfs defaults 0 0
willy@linux-thvf:~> mount | grep home
/dev/sda8 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)

Het verdient aanbeveling geen bestanden in een map te zetten die je ook als koppelpunt gebruikt. Op het moment dat het aankoppelen wel werkt, zijn die bestanden niet meer zichtbaar/ te benaderen.

Maar goed, wat gebeurt er als je

su -c 'mount -t nfs 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
mount | grep sd
doet ?

Het kan zijn dat de NAS alleen NFS4 wil zien, dan zou in het commando "nfs" vervangen moeten worden door "nfs4". In de NFS configuratie in Yast heb je daar ook een checkboxje voor.

adhemar
03-Apr-2014, 00:42
Ik begrijp niet waarom de server me niet toelaat.

willy@linux-thvf:~> su -c 'mount -t nfs 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
Wachtwoord:
checkproc: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
Starting rpc.statd ...start_daemon: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
done
mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.2.181:/Pictures

Knurpht
03-Apr-2014, 04:38
Ik begrijp niet waarom de server me niet toelaat.

willy@linux-thvf:~> su -c 'mount -t nfs 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
Wachtwoord:
checkproc: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
Starting rpc.statd ...start_daemon: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
done
mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.2.181:/Pictures

En wat doet dit?

su -c 'mount -t nfs4 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'

adhemar
03-Apr-2014, 06:21
Nochtans staat die map in de nas.

willy@linux-thvf:~> su -c 'mount -t nfs4 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
Wachtwoord:
mount.nfs4: mounting 192.168.2.181:/Pictures failed, reason given by server: No such file or directory

Knurpht
03-Apr-2014, 07:43
Het lijkt erop dat er toch op de NAS iets niet goed staat. NFS werkt in principe zo, dat een NFS4 server wel met NFS3 kan praten. Heeft dat ding ook een eigen firewall? En staat de map "Pictures" daar ook op de root, d.w.z. /Pictures ?
Kun je 's een schermschot posten van de NFS instellingen van je NAS?
En, draait er ook een firewall op de NAS, zo ja, staan de juiste poorten open voor NFS?

adhemar
04-Apr-2014, 02:16
Gelukt!!! Uitgerekend die ene map van Pictures had geen NFS-rechten. Ik heb nu alles zorgvuldig weer overlopen en intussen nog een paar andere mappen gekoppeld.
De bedoeling is om alles binnenshuis te houden door middel van de nas.
Je hebt me super geholpen. Een nas was eigenlijk al heel vreemd voor me, nog nooit met zoiets gewerkt.
Is dit aan te raden om een bescherming tegen virussen te installeren voor opensuse, of is die beveiliging al optimaal? Het meeste is nog nieuw voor me.
Nogmaals, bedankt.

Knurpht
04-Apr-2014, 04:34
Gelukt!!! Uitgerekend die ene map van Pictures had geen NFS-rechten. Ik heb nu alles zorgvuldig weer overlopen en intussen nog een paar andere mappen gekoppeld.
De bedoeling is om alles binnenshuis te houden door middel van de nas.
Je hebt me super geholpen. Een nas was eigenlijk al heel vreemd voor me, nog nooit met zoiets gewerkt.
Is dit aan te raden om een bescherming tegen virussen te installeren voor opensuse, of is die beveiliging al optimaal? Het meeste is nog nieuw voor me.
Nogmaals, bedankt.

Niks te danken, graag gedaan. Jij de complimenten voor je doorzettingsvermogen.

Over de virusbescherming: op een openSUSE-only machine nergens voor nodig. Maar, op een NAS is dat wat anders. Daar hangt het er vanaf of er ook Windows computers verbinding maken. Als ik 't me goed heriinner kon een klant op zijn NAS ClamAV aanzetten, dé linux virusscanner, maar da's niet meer na te gaan (NAS is vervangen door een echte server).
Er zijn ieder jaar in de komkommertijd wel weer berichten over dat 't nu toch echt gelukt is, zo'n linuxvirus, maar dan blijkt weer dat dat virus hooguit gebruiker rechten krijgt en na een herstart handmatig opstartbaar gemaakt moet worden en ook handmatig moet worden opgestart, en dan nog niks kan omdat 't geen root-permissies heeft. Ondertussen draai ik vanaf ~1998 (?) linux en heb ClamAV alleen ooit gebruikt om een harde schijf van een buurjongen schoon te krijgen, zodat die zijn PC in ieder geval weer op kon starten.

Van zichzelf zijn alle linux distros al veilig, openSUSE schijnt in een aantal zaken wat strakker in de beveiliging te zitten dan sommige andere, maar basaal zit je sowieso al heel veilig., als je regelmatig netjes update. Routers zijn vaak linuxmachientjes die ook al een eigen firewall hebben, ik kom dan ook meer problemen tegen doordat de boel standaard te goed dicht zit, dan dat alles open staat.