PDA

View Full Version : Installatie en gebruik Spotify onder openSUSE 12.2 64 bits

akaper
25-Dec-2012, 02:20
Deze instructies geven aanwijzingen voor:
1 Installatie Spotify in openSUSE 12.2, 64 bits;
2 Installatie windows versie met PlayOnLinux en wine, in openSUSE;
3 Gebruik van Spotify onder XBMC en Clementine.
Drie opties behandelen, lijkt wat overdreven, maar Spotify werkt onder Linux niet zo goed. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen een werkende optie vinden.

Deze how to gaat uit van een 64 bits systeem met openSUSE 12.2 en KDE. Maar ik verwacht geen problemen bij andere interfaces die openSUSE aanbiedt: de installatie lijkt mij niet interface-specifiek, behalve dan dat je het juiste Spotify installatie pakket moet kiezen voor je systeem.
Verder is het volgende nodig voordat je kunt beginnen met installatie en gebruik:
1 Je hebt een premium account of hoger bij Spotify;
2 Je hebt een werkend multimediasysteem, dat is opgezet met packman en met de juiste codecs geïnstalleerd (http://forums.opensuse.org/content/107-re-multi-media-restricted-format-installation-guide.html).

akaper
25-Dec-2012, 02:23
1 Installatie Spotify native onder openSUSE
De installatie kan in principe handmatig, maar spotify werkt beter met het onderstaande script. De installatie van spotify blijft lastig om er een how to voor te schrijven omdat er veel verandert.

1.1 Installeer spotify met een installatiescript uit het Packman repo:

su -c 'zypper in spotify-installer'
Daarna moet je het script starten en uitvoeren als gewone gebruiker:

/usr/bin/install-spotify
Tijdens het proces wordt je gevraagd het root wachtwoord te geven.

Alternatieve scripts
https://forums.opensuse.org/content/...-easy-way.html (https://forums.opensuse.org/content/137-install-spotify-under-openssue-easy-way.html)

http://community.spotify.com/t5/Desk...p/161048#M1331 (http://community.spotify.com/t5/Desktop-Linux/Segfault-on-opensuse-12-2/m-p/161048#M1331)

Ik heb ze alledrie getest en het werkt prima, maar het script uit het packman repo werkt het best.

1.2 Spotify weblinks in Firefox werkend krijgen
Instellingen in Firefox:
- Start Firefox en type als adres in:

about:config
- Klik eventueel de melding over garantie weg. Maak nu de volgende waarden aan (klik met de rechtermuisknop in de lijst met protocollen en kies "nieuw")
- String waarde aanmaken: Kies nieuw en dan string;
- Geef als naam:

network.protocol-handler.app.spotify
- Geef als waarde:

/usr/bin/spotify
- Boolean waarde aanmaken: Kies nieuw en dan boolean
- Naam:

network.protocol-handler.expose.spotify
- Waarde: "false"
- Boolean waarde aanmaken: Kies nieuw en dan boolean;
- Naam:

network.protocol-handler.external.spotify
- Waarde: "true"
- Sluit Firefox af.
Maak een script aan in je teksteditor (kwrite of gedit) met deze inhoud.

#!/bin/bash
/usr/bin/spotify -uri $1
Sla dit script op, bijvoorbeeld als "/home/gebruikersnaam/bin/openspotifyPL" en maak dit uitvoerbaar:

chmod 755 /home/gebruikersnaam/bin/openspotifyPL

Script door Firefox laten gebruiken bij Spotify URL's en URI's
- Open Firefox en kies: bewerken - voorkeuren - toepassingen;
- Zoek de Spotify entry in de lijst en pas die als volgt aan;
- Selecteer met de rechtermuisknop en kies dan "Andere gebruiken";
- Geef vervolgens de padnaam en bestandsnaam van het script openspotifyPL op: "/home/gebruikersnaam/bin/openspotifyPL";
- Herstart Firefox.
Uittesten op bijvoorbeeld http://www.hotspotify.com. Na installatie volgens 1.1.1 kon ik overigens geen Spotify URI's meer laden vanaf deze en sommige andere websites. Ik heb uit het script "-uri" geschrapt en nu kan ik weer playlists laden, maar als Spotify al is geladen, crasht dit eerst. Nog een keer klikken dus. Onhandig, maar het functioneert.

1.3 Spotify track informatie en artwork in KDE widget "nu aan het spelen" te zien krijgen
Ik weet niet hoe het in andere GUI's werkt, maar in KDE zorgt dit mapje ervoor dat ik in de widget "nu aan het spelen" artiest, album en song titel van Spotify zie.

mkdir -p ~/.cache/indicators/sound/album-art-cache

Kijk eerst of deze map er al is, dan hoef je die natuurlijk ook niet aan te maken. Bij mij was die er niet.

akaper
25-Dec-2012, 02:32
Als de linux native versie niet wil werken voor je, dan kun je overwegen de windows versie te installeren. Via PlayonLinux (dat een soort wrapper/gui/winetricks is voor wine) gaat het "vaak" goed en het is heel simpel. Ik raad je dus aan om Spotify.exe niet handmatig maar via Playonlinux te installeren .

2.1 Playonlinux installeren
-Dat kan via YAST Softwarebeheer of in een terminal.

su -c 'zypper in playonlinux'
-Na installeren start je PlayOnLinux op de standaard manier in je favoriete desktop, of in een terminal:

playonlinux &
- PlayOnLinux wil nu mogelijk een aantal zaken bijwerken. Laat dit gebeuren, zodat je daarna verder kan. Mocht PlayOnLinux aangeven dat er een nieuwere versie is van PlayOnLinux of van wine, dan kun je dat negeren.

2.2 Spotify installeren
- Klik op de knop "installeer" in het PlayOnLinux venster;
- Selecteer Multimedia;
- Selecteer Spotify, en de installatie vindt plaats;
- Start Spotify en kijk of het werkt.

2.3 Fix voor geen geluid bij draaien van lokale muziek.
Dit kan komen door winemp3. Ik had deze bug ook, hoewel ik een winemp3 uit de repo's had geinstalleerd.
- Geef het volgende commando in, in je terminal

wget http://blog.mrfjo.org/winemp3.acm.so /home/gebruikersnaam/.PlayOnLinux/wineprefix/Spotify/drive_c/windows/system32/winemp3.acm'
Als je de installatie handmatig met wine hebt uitgevoerd, moet je zelf de locatie van je wineprefix opzoeken om aan de juiste mapnaam te komen.

2.4 Speellijsten op internet in Firefox gebruiken met Spotify onder wine.
- Maak een script aan in je teksteditor (kwrite of gedit) met deze inhoud (gebruikersnaam aanpassen).

#!/bin/sh
env WINEPREFIX="/home/gebruikersnaam/.PlayOnLinux/wineprefix/Spotify" wine C:\\windows\\command\\start.exe /Unix /home/gebruikersnaam/.PlayOnLinux/wineprefix/Spotify/dosdevices/c:/users/gebruikersnaam/Start\ Menu/Programs/Spotify.lnk /uri "$@"
- Sla dit op als /home/gebruikersnaam/bin/openwinespotify. En maak dit script uitvoerbaar:

chmod 755 /home/gebruikersnaam/bin/openwinespotify
- Start Firefox en type als adres in:

about:config
- Klik eventueel de melding over garantie weg. Maak nu de volgende waarden aan (klik met de rechtermuisknop in de lijst met protocollen en kies "nieuw")
- String waarde aanmaken: Kies nieuw en dan string
- Geef als naam:

network.protocol-handler.app.spotify
- Geef als waarde:

env WINEPREFIX="/home/gebruikersnaam/.PlayOnLinux/wineprefix/Spotify" wine C:\\windows\\command\\start.exe /Unix /home/gebruikersnaam/.PlayOnLinux/wineprefix/Spotify/dosdevices/c:/users/gebruikersnaam/Start\ Menu/Programs/Spotify.lnk
- Boolean waarde aanmaken: Kies nieuw en dan boolean, geef als naam:

network.protocol-handler.expose.spotify
- Waarde: "false"
- Boolean waarde aanmaken, Kies nieuw en dan boolean, met als naam:

network.protocol-handler.external.spotify
- Waarde: "true".

Script door Firefox laten gebruiken bij Spotify URL's en URI's
- Open Firefox en kies: bewerken - voorkeuren - toepassingen;
- Zoek de Spotify entry in de lijst en pas die als volgt aan;
- Selecteer met de rechtermuisknop en kies dan "Andere gebruiken";
- Geef vervolgens de padnaam en bestandsnaam van het script openwinespotify op: "/home/gebruikersnaam/bin/openwinespotify";
- Herstart Firefox.

Let op: als je Spotify handmatig in wine hebt geïnstalleerd en niet met PlayOnLinux, wordt de inhoud van het script anders. Zoek zelf op waar de spotify.exe staat in de C:\ en of je het in de standaardprefix heb geïnstalleerd of een eigen prefix. Dan krijg je bijvoorbeeld bij een installatie in de standaardprefix en de Spotify installatie onder c:\program files:

#!/bin/sh
wine "C:\Program Files\Spotify\spotify.exe" /uri "$@"
Bij een andere prefix dan standaard, moet je die apart vermelden, zoals in het eerste scriptvoorbeeld.

akaper
25-Dec-2012, 02:37
3.1 XBMC plugin Spotimc
XBMC is een multimedia programma voor video's, DVD, TV-streams, muziek, foto's en weerberichten. Als je gebruik maakt van XBMC, kun je Spotify speellijsten in de extension Spotimc afspelen en verder profiteren van lyric - en fanart plugins van XBMC. XBMC is aanwezig in de standaardrepo's.
Als je geen XBMC hebt en je wilt dit overwegen, dan heb ik daar een how to voor gemaakt, als een soort wegwijs: http://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/community/nl-how-tos/466248-how-xbmc-met-nederlandse-tv-streams.html. Maar XBMC installeren alleen omdat je Spotify wilt kunnen beluisteren, is wel wat overdreven.

Je downloadt de plugin als zip van onderstaande locatie en installeert die op de gebruikelijke wijze in XBMC: https://github.com/mazkolain/spotimc/wiki/Downloads. Je moet in Spotimc nog wel de Spotify plugin installeren en je Spotify gebruikersnaam en wachwoord invoeren in Spotimc.

3.2 Clementine
Clementine is een fork van Amarok 1.4 en heeft standaard de mogelijkheid om je Spotify speellijsten af te spelen.
Homepage: Clementine Music Player (http://www.clementine-player.org/)
Installeer Clementine uit de standaardrepo's:
[code]su -c'zypper clementine clementine-kde'[code]

Clementine instellen
- Start Clementine en kies "Hulpmiddelen" en "Voorkeuren";
- Selecteer onder het hoofdje "Internetbronnen" nu "Spotify". Kies nu voor het downloaden van de Spotify plugin. Volg de aanwijzingen. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in, klik op oké;
- Keer terug naar het hoofdvenster en selecteer "Spotify". Als het goed is, zie je je speellijsten. Het kan soms wel een halve minuut duren, maar komen doen ze. Ook het laden van muziek om te spelen, duurt even. Als het de eerste keer niet soepel werkt, sluit clementine dan geheel af (in het systeemvak dus ook clementine sluiten) en start het opnieuw op;
- In de zoekbalk linksboven kun je zoekopdrachten typen, waarna Clementine niet alleen in je lokale muziek zoekt, maar nu ook in magnatune, Spotify en andere internetdiensten die je hebt geactiveerd.
Soms treedt bij mij een bug (gerapporteerd als issue 2900) op, waarbij iedere song een paar seconden speelt, waarna meteen de volgende song wordt geladen tot het eind van de speellijst is bereikt.

pieter1602
03-Sep-2013, 06:40
Even voor dat ik verder rommel is het iemand wel eens gelukt on spotify te instaleren in 12.3;)
Kom op google niet echt duidelijke info tegen hierover.

Knurpht
04-Sep-2013, 04:02
Even voor dat ik verder rommel is het iemand wel eens gelukt on spotify te instaleren in 12.3;)
Kom op google niet echt duidelijke info tegen hierover.

Yep, dat is mij wel 'ns gelukt. Maar, toen was er even een rpm voor handen, die later om juridische redenen verwijderd moest worden. Wat ik toen geïnstalleerd heb, werkt nog steeds.
Van de spotify-installer in Packman weet ik dat die het nu niet meer doet, omdat de download die dat ding binnenhaalde niet meer bestaat. Denkelijk heeft ook de NL-HOWTO van akaper daar last van.

pieter1602
04-Sep-2013, 06:10
Bedankt goed om te weten ,dan geef ik het maar even op.:)

Knurpht
05-Sep-2013, 00:39
Bedankt goed om te weten ,dan geef ik het maar even op.:)

Heb je een PM gestuurd

Dexter1979
27-Sep-2013, 11:20
https://play.spotify.com/ <- Spotify webspeler. Geen installatie nodig. Werkt prima hier in Firefox. ;)

pieter1602
28-Sep-2013, 00:13
Goeie tip, deed het een paar weken geleden niet, nu wel ,bedankt.:)

Dexter1979
29-Sep-2013, 02:51
deed het een paar weken geleden niet
Het ligt er af en toe uit. Het is nog steeds een beta dus dat zal denk ik nog wel vaker gebeuren.

De spotify-installer (http://packman.links2linux.org/package/spotify-installer) in packman is ook fijn. Installeer deze en draai dan het volgende in een terminal

install-spotify

Voer je root wachtwoord in als je erom wordt gevraagd. Dit download de ubuntu/debian versie, veranderd dit in een rpm en installeerd het. Heb het een tijd niet gedaan, maar werkte altijd goed. Als er dan een nieuwe versie is word de installer geupdate en moet je hem gewoon nog een keer draaien.

Deze dingen blijven altijd veranderen en er zijn meestal verschijdene manieren om het werkende te krijgen. Kies maar welke jij het beste vind.