PDA

View Full Version : Netwerk

pieter1602
30-Aug-2011, 04:01
Hoi
Als ik thuis op mijn netwerk (een NAS) wil komen,dan moet ik in de externe zone samba client in de firewal open zetten.
Is dit dan goed. dacht dat ik dan alleen intern bezig was.
Bedankt.

Groet Pieter

Knurpht
30-Aug-2011, 07:08
Voor zover ik weet is "intern" op één en dezelfde host. Dan zou dit dus kloppen. Hebben we het hier overigens over de firewall van de NAS of over die van je router (die je ongetwijfeld hebt)?

pieter1602
30-Aug-2011, 11:11
Hoi
Ik had het in mijn verhaal over de firewall van suse,in suse kan je in Netwerk kontakt maken met de NAS
Dat gaat dan alleen als je de suse firewal toestemming geeft om het kontakt te maken, hij blokeert normaal.

Groet Pieter

Knurpht
30-Aug-2011, 13:26
Ik gebruik zelf intern geen firewall. Wel op mijn router waar alle kontakt met buiten doorheen gaat. Volgens mij heeft in een thuisomgeving een firewall niet zoveel nut, zit vaker in de weg. In een bedrijfsnetwerk wordt dat wat anders.

Als je al achter een router met firewall zit, kun je de openSUSE firewall best uitzetten (tenzij je in huis woont met digitale inbrekekers ).

pieter1602
31-Aug-2011, 00:13
Ja je hebt waarschijnlijk gelijk over de firewall uitzetten,maar ik ben net bezig met linux (suse).en door met dit soort dingen aan het werk te gaan hoop ik er ook wat van te leren.

Groet Pieter