PDA

View Full Version : Suse 11.4 KDE Bureaublad instellingen voor Globe.

Digikan
23-Jun-2011, 02:44
In de versie Suse 11.2 heb ik Globe als bureaublad-achtergrond staan.
Deze vind ik leuk omdat deze de aardbol overzichtelijk weergeeft, maar ook de bezonning loopt mooi mee.
:'(Bij de nieuwe versie van KDE in OpenSuse 11.4 worden allerlei teksten op de aardbol weergegeven. Ondanks dat ik het vinkje op Toon plaatsmarkeringen bij het configuratiescherm heb uitgevinkt. Tevens loopt de bezonning niet meer volgens de actuele stand mee.

:\Weet iemand hoe ik de instellingen van de oude versie terug kan krijgen?
-1 Dus een simpele weergave van de aardbol zonder vervuiling van enige tekst.
-2 De interactieve weergave van de aanschijn van de zon op de aarde.

Knurpht
23-Jun-2011, 03:40
Mmmm, het enige wat ik zo kan bedenken is, dat er ergens een oude instelling staat. Je zou de plasma configuratie bestanden weg kunnen gooien terwijl je uitgelogd bent, en je "desktop appearance" opnieuw opbouwen, d.w.z. met de standaard instellingen beginnen. Dat doe je zo:

Uitloggen
Ctrl-Alt-F1
inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord en dan dit doen:

rm ~/.kde4/share/config/plasm*

Ctrl-Alt-F7 om terug te keren naar het login scherm, inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Je krijgt dan de default KDE desktop te zien. NB. Je programma instellingen blijven wel bewaard, het is puur het uiterlijk van je desktop en de widgets/plasmoids die teruggaan naar default.

Digikan
24-Jun-2011, 02:19
Mmmm, het enige wat ik zo kan bedenken is, dat er ergens een oude instelling staat. Je zou de plasma configuratie bestanden weg kunnen gooien terwijl je uitgelogd bent, en je "desktop appearance" opnieuw opbouwen, d.w.z. met de standaard instellingen beginnen.

Knurpth, de Suse versies verschillen. Dus ook de KDE versies
Ik heb een openSuse machine waarop de versie 11.2 heb draaien. Daar draait de versie van KDE 4.3.5 versie 0
Op openSuse 11.4 draait KDE versie 4.6.0 release 6. de verschillen van Globe zijn volgens mij het gevolg van de versieverschillen van kde 4.3.5 en 4.6.0
Ik ben nu op zoek naar een oplossing om de mogelijkheden van KDE 4.3.5 weer in KDE 4.6.0 weer in te stellen.
Weet jij soms in welke bestanden of mappen de Globe mogelijkheden worden geregeld?
Kan ik de mappen van de oude globe overzetten naar het nieuwe systeem?

Knurpht
24-Jun-2011, 03:36
Die globe in de desktop achtergrond heet "Marble". Ik weet dat dat ding via je plasma* config files wordt ingesteld. En dat is nou net het punt waarom je niet zomaar je 4.3.5 bestandjes over kunt zetten (als 't wel werkt is dat puur mazzel, de kans dat je hele desktop erop crasht is reëel). Ik kijk vanavond even op mijn server/werkstation, daar had ik 'm namelijk ook altijd draaien in een prive account.

Groet,

Gertjan (PS. Knurpht is gewoon "knurft", maar dan anders geschreven :D ).

Knurpht
08-Jul-2011, 13:24
Op onze eigen forums gevonden, en even aangepast. het kan wel, werkt hier. Dit is wat je moet doen:

Open een terminal venster en doe:

kdesu kwrite
rootwachtwoord ingeven

Je start nu kwrite met root-rechten. Open nu het bestand "/usr/share/kde4/apps/marble/data/maps/earth/bluemarble/bluemarble.dgml", maak er liefst eerst een kopie van.
Zoek nu naar dit stukje xml:

<property name="terrain">
<value>true</value>
<available>true</available>
</property>

en verander dat in:

<property name="terrain">
<value>false</value>
<available>true</available>
</property>

Klaar, geen -in mijn ogen ook vervelende- labels meer. NB. Je moet wel even zorgen dat het thema herlaadt. Uitloggen en er weer in, of even een ander marble thema kiezen.

Digikan
05-Sep-2011, 06:12
Knurpht,

Bijna gelukt! :P
Inderdaad de vervelende labels staan nu uit. Wat ik nu nog mis is dat het zonlicht actueel meeloopt. Standaard wordt nu Amerika in de zon weergegeven en Azië in de schaduwkant. De licht- en donker-lijn loopt niet meer actueel mee. In de oude versie werd in de nacht-stand zo mooi de ontstoken verlichting op het aardvlak weergegeven.

Knurpht
06-Sep-2011, 00:05
Gekeken of ik ergens die instelling kan vinden, zou toch iets als "standaard locatie" moeten zijn. Kun je die niet ergens zetten door marble als applicatie op te starten? Daar draait de globe volgens mij op.

Digikan
07-Sep-2011, 09:18
Ha die Gertjan,

Eigenlijk vind ik het jammer dat KDE dit leuke item zo heeft veranderd. :'(
Als iets goed is mag je er best wat bijvoegen maar laat het goede in stand!
Misschien kan jij aan het ontwikkelteam melden dat de Globe schermachtergrond van KDE 4.3.5 in de nieuwe versie weer terug mag komen.

Snap trouwens niet dat ze Google earth zo na willen doen? Volgens mij verspilde energie!
Juist de afwijkende indeling van KDE 4.3.5 sprak mij zo aan. Ze kunnen mijns inziens zich beter onderscheiden door de vervuiling van onze aardkloot inzichtelijk maken. Met de nachtview in KDE 4.3.5 versie gaven ze een perfect overzicht van de lichtvervuiling op onze planeet.
Tevens een prachtige weergave van de benodigde energie-inspanningen voor die verlichting in de nachtelijke uren!:X

Knurpht
08-Sep-2011, 13:30
Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat wat jij wilt kan, maar ik weet domweg niet hoe. Moet ook zeggen, dat ik een project aan het afronden ben, wat heel veel tijd kost. Rustig eens gaan zitten en kijken hoe dit fenomeen nou precies in elkaar zit heb ik op dit moment niet. Zaterdag gaat mijn klant "live" met de webapplicatie -daar gaat het om-, daarna hoop ik weer wat meer tijd te hebben. Mijn eigen server is net weer in de lucht (einde van een NVIDIA kaart...), en daar draait het ding ook op, zal 't na volgende week eens flink onder de loep nemen :)