PDA

View Full Version : Webcam omkeren in Skype

Knurpht
07-Dec-2010, 06:53
Sommige fabrikanten monteren webcams op kop in laptopschermen. Daar wordt tegenwoordig door de driver ontwikkelaars rekening mee gehouden. En daar houdt Skype dan weer geen rekening mee, met als gevolg, dat het beeld in alle andere programma's goed is, maar in Skype op kop.
NB. De hier beschreven procedure is slechts een 'hack' of 'truc'. Bij het opwaarderen van Skype zul je dit (als het probleem in de nieuwere versie ook bestaat) opnieuw moeten uitvoeren.

Hoe werkt het?
Skype moet met wat extra opties opgestart worden, zodat het beeld omgedraaid aan Skype aangeleverd wordt. We gaan daarom '/usr/bin/skype' hernoemen naar '/usr/bin/Skype', en een uitvoerbaar bestand '/usr/bin/skype' aanmaken wat ervoor zorgt dat Skype gestart wordt met deze opties.

Hoe doe je dat?
Sluit Skype af (rechter muisklik op het pictogram in het systeemvak, Quit).
Open een terminal venster en voer onderstaande commando's uit.

Stap 1, alleen een eerste keer uitvoeren, anders wordt het programma Skype overschreven door het scriptje.

su -c 'mv /usr/bin/skype /usr/bin/Skype'
(rootpassword ingeven)

Stap 2, het opstartscript '/usr/bin/skype' aanmaken.

su -c 'echo "export LIBV4LCONTROL_FLAGS=2 && LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so Skype" > /usr/bin/skype'
(rootpassword ingeven)

Stap 3, het script opstartbaar maken

su -c 'chmod 755 /usr/bin/skype'
(rootpassword ingeven)

Je zult even moeten experimenteren met de juiste waarde voor "LIBV4LCONTROL_FLAGS=" ; waar nu 2 staat, zijn de mogelijke waarden 1, 2, of 3. Herhaal hierbij stap 1 niet, anders moet je Skype herinstalleren, en van voren af aan beginnen.

Benmh
07-Dec-2010, 09:32
Dank je voor de handleiding en de tips.
Zal de eerste stap 1 zeker niet herhalen mocht het fout gaan installeer ik de hele boel opnieuw.
Had trouwens al wat geprutst het resultaat is dat ik nu ook geen microfoon input heb.
Skype is leuk. :-)

Knurpht
07-Dec-2010, 16:58
Deze hack zou geen invloed op het geluid mogen hebben. Het gaat puur om de video-flip. Ik denk dat je ook iets anders veranderd hebt :)

Benmh
09-Dec-2010, 10:59
Deze hack zou geen invloed op het geluid mogen hebben. Het gaat puur om de video-flip. Ik denk dat je ook iets anders veranderd hebt :)

Het was niet jouw hack die de mic deed verstommen, maar een compleet foute benadering van degene achter de toetsen.
Wilde de microfoon instellingen aanpassen voor een extra externe mic.

Benmh
06-Jan-2011, 09:31
Wel wat laat mijn reactie, maar ik hoef mijn laptop niet meer ondersteboven te houden.
geluid en beeld werken zoals het hoort nu.