How To XBMC met Nederlandse TV streams

Installatie van XBMC op OpenSUSE 11.4 en van plugins om Nederlandse streaming video te bekijken van de publieke en commerciële omroepen.

Wat is XBMC
XBMC betekende ooit XBox Media center. XBMC is nu een opensource, multiplatform Multimedia speler, waarmee je muziek, video’s en foto’s kunt afspelen/bekijken. Lokaal en via webdiensten. Het is bedoeld als hoofdsoftware voor een Home Theatre PC met afstandsbediening, maar draait ook op een gewone pc. Het draait uitstekend op mijn zes jaar oude desktop (zonder TV-kaart).
XBMC werkt met add-ons, die onder andere webstreams beschikbaar maken. Ook zijn er skins, maar die geven slechts een ander kleurtje of andere icoontjes. De meeste skins verbouwen het programma flink (vind ik dan) en ontsluiten soms verschillende sets functies. Plugins en skins worden gemaakt en onderhouden door de actieve gemeenschap.
XBMC home
XBMC Community Forum
XBMC wiki
Xbmcfreak

Waarom XBMC installeren?
De kwaliteit van kanalen van Nederland 24, Uitzendinggemist en Beta uitzendinggemist is veel beter, dan deze diensten bekijken in je web-browser, althans op mijn systeem. Het beeld is vloeiend, het schokt niet of nauwelijks en Moonlight kan bij mij het raam uit. Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook zo is.
Je kunt er nog veel meer mee, zoals YouTube filmpjes zoeken en bekijken en je foto-, muziek en videocollectie mee beheren/bekijken/afluisteren. Er zijn ook fotoplugins en muziekplugins (3FM luisterpaal plugin).

Installeren
Ik ga er vanuit dat je een werkend multimediasysteem hebt, zoals weergegeven in dit forum op:
http://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/community/nl-how-tos/448331-mutlimedia-packman-het-kort.html
Installeer de versie van XBMC die in het packman repo (of packman multimedia) staat. Geef in een terminal de volgende code in:

sudo zypper in xbmc

HOW-TO:Compile XBMC on openSUSE Linux - XBMC

Gebruiken
Start xbmc vanuit het startmenu of met de terminal:

xbmc

Het verdere gebruik is hier uitgelegd:
General Usage - XBMC

Instellen taal
Nadat XBMC (schermvullend) is geladen, kom je in het beginscherm met knoppen voor weather, pictures, music, videos, program en system. Druk op het toetsenbord op backward slash. XBMC krijgt nu een gewoon gemaximaliseerd scherm met vensterdecoratie, zodat je kunt bladeren tussen vensters (en deze howto kunt blijven lezen). Als je nogmaals op backward slash drukt, is het programma weer schermvullend.
Klik op “System” met de muis of loop door het menu met de pijltjestoetsen en toets enter. Selecteer “system - appearance - international”. Zet de taal op Nederlands en de tijdzone op Belgium (Netherlands is er vast ook, maar ik ben te lui om zo moeizaam helemaal naar de N te bladeren).

Installeren Video Add-ons
Druk nu een paak keer op escape om in het beginscherm van XBMC te komen.
Selecteer “Video”. Als het goed is, zie je nu “You Tube” staan en “Add-ons installeren”.
Klik op “Add-ons installeren”. Een lange lijst verschijnt. Niet al deze add-ons zijn in Nederland te gebruiken, maar Music Jukebox is bijvoorbeeld een leuke. Installeer verder: Nederland24, NOS en Eredivisie Live(selecteren en op enter drukken).
Na installatie kun je Nederland24 verder configureren (druk op enter in de lijst van add-ons, terwijl Nederland24 is geselecteerd). Druk in de lijst van add-ons op Escape om terug te keren in het Videoscherm.
Selecteer nu bijvoorbeeld NOS en bekijk een video. Nu heb je in ieder geval de digitale kanalen van Nederland 24 en videocontent van de NOS (journaal en sport). De Eredivisie Live add-on serveert alleen de gratis beschikbare beelden, live voetbalwedstrijden zitten achter een betaal-service.

Ga nu naar XOT:Uzg - Rieter.NET en download XOT XBMC repository (een zip).
Ga nu in XBMC naar “Systeem - Add-ons - Installeren via Zipbestand”.
Blader naar de map waar je downloads staan en installeer XOT repository: net.rieter.xot.repository-versienr.zip.
In het menu “Systeem - Add-ons - Add-ons ophalen” is na installatie een optie “XOT.uzg.vx Add-ons” verschenen. Selecteer dit en installeer de programma - en video add-ons die je graag wilt. Een aantal RTL programma’s die beschermd zijn met DRM zijn natuurlijk niet te zien onder Linux. De Belgische kanalen zijn op het moment van schrijven nog experimenteel.
Verlaat het Systeem-menu tot je in het beginscherm van XBMC bent en open: “Video - Video add-ons - XOT.uzg.versienr”. Nu zie je alle Nederlandse TV-kanalen waar je uit kunt kiezen. Bekijk er eens een aantal. Ook de radiozenders staan erbij: lokaal, regionaal en landelijk.
Xbmcfreak

Tenslotte
Er valt nog veel meer te ontdekken. Probeer eens een paar skins uit. In dit menu “Systeem - Uiterlijk-Instellingen” kun je skins instellen. De standaard skin “Confluence” is de enige die wordt meegeleverd, maar je kunt in dit menu nieuwe skins downloaden, installeren en gebruiken, net als add-ons. Bekijk ook eens de optie “programma’s” in het beginscherm, waar add-ons aanvullende mogelijkheden bieden.
Als je ProjectM op je PC hebt draaien, kan XBMC die gebruiken als je muziek afspeelt in XBMC, als visualisatie.
Een spotify plugin is in de maak. Als die werkend is, zal ik dat hier posten. De linuxondersteuning door spotify is behoorlijk beroerd geworden, als je geen Ubuntu hebt.

Enjoy!

Bedankt. Ik was al klooiend zelf al zover gekomen, maar dit is voor nieuwkomers op dit gebied reuze handig. Wat belangrijk is, is dat de community hieromheen erg actief lijkt.

**Deze beter niet meer volgen, werkt niet altijd even lekker. Als je BBC programma’s wilt kijken, gebruik dan de XOT-UZG add-on. De proxy server http://93.189.5.138 op poort 8080 kun je voor de BBC zenders in het XOT-UZG add-on configuratiescherm instellen. **

Na een paar uur gezoek en gesleutel heb ik het nu voor elkaar om ook alle content van de BBC in XBMC te bekijken. En dat zonder in de code te hacken, maar simpelweg door het “zetten” van de juiste instellingen:

Dit heeft mij een aantal uren gekost, maar daarna had ik het in 10 minuten ook werkend op mijn server/werkstation.

Klinkt goed. Bedankt voor de aanvulling.
Na installatie kon ik helaas geen content bekijken. XBMC gaat braaf de stream laden, maar breekt dan af en meldt:
http://thumbnails44.imagebam.com/15427/59ab02154263257.jpg](http://www.imagebam.com/image/59ab02154263257)
En dit zijn de instellingen, zoals ik die heb aangebracht op basis van jouw bericht:
http://thumbnails43.imagebam.com/15427/58555d154263265.jpg](http://www.imagebam.com/image/58555d154263265)
http://thumbnails57.imagebam.com/15427/075277154263272.jpg](http://www.imagebam.com/image/075277154263272)
Zie ik iets over het hoofd?
Dit meldt xbmc vanaf konsole, maar dat is een boodschap die wordt geprint tijdens het opstarten van xbmc die daarna niet meer verandert:

/usr/bin/xbmc --debug
params.c:OpenConfFile() - Unable to open configuration file "/home/andre/.smb/smb.conf":
        No such file or directory
params.c:OpenConfFile() - Unable to open configuration file "/home/andre/.smb/smb.conf.append":
        Bestand of map bestaat niet

Je bent me net voor.

Eerst maar even die 2 regeltjes: nix van aantrekken, dit heeft te maken met zoeken naar Samba configuratie.

Dan: ook ik kon een dag later om onduidelijke redenen niet meer alles bekijken. Het wonderlijke is, dat ik sommige dingen niet uit de lijst kan bekijken, maar, als ik dan een zoekactie onderneem, doet dezelfde stream het opeens wel. Was net gisteren zover dat ik eens uitgebreid met de debug optie wilde kijken wat voor output er allemaal komt, maar onverwacht bezoek heeft dat verhinderd. Hetzelfde geldt voor de Ziggo zenders, die ik het ene moment prachtig kan bekijken, het andere moment niet.

Misschien even een apart onderwerp openen, om ervaringen/oplossingen uit te wisselen? En dan hier toevoegingen te maken als het allemaal echt werkt en werkend blijkt te blijven :slight_smile: ?

Lijkt me een goeie. Open jij een thread?

Staat er, in Programma’s.

Als je een internet URL hebt met een mooie stream die je wilt bekijken in XBMC, en die is niet ontsloten via een addon, is een andere manier beschikbaar om dit voor elkaar te krijgen. Helaas is het niet zo eenvoudig als c+p.
Ik heb mijn informatie hier vandaan:HOW-TO:Play internet video and audio streams - XBMC

Nodig:
XBMC
VLC mediaspeler
editor
Internet browser

Ga naar de website met de stream, zoals hieronder:
Nausicaa of the Valley of the Wind
Dit soort URL’s bevat niet de locatie van de stream, maar bevatten alleen een verwijzing. In XBMC speelt dit dan ook niet af.
Maar met hulp van VLC kun je eenvoudig (d.i. zonder gehack) de goeie URL achterhalen.
Kopieer de link met de film en speel die af in VLC.
Kies weergave - afspeellijst. In de lijst die opent, zie je daar al een item met de film.
Klik met de rechtermuisknop op dit item en selecteer: “informatie”. Kopieer de inhoud van het veld “locatie”. Als het goed is dat een andere URL dan de bovenstaande namelijk:
http://v18.lscache1.googlevideo.com/videoplayback?id=f4d2f4eab68c7392&itag=5&begin=0&ip=0.0.0.0&ipbits=0&expire=1319817770&sparams=ip,ipbits,expire,id,itag&signature=34EA51E2E68CB34C1C0E473F0EE83FA92D81802A.4FA9B9E51308EE8AFE97C7D082D96DFCCD810553&key=ck1

Open je teksteditor (bijvoorbeeld Kwrite).
Plak deze URL in een nieuw, leeg bestand.
Sla dit bestand op als “bestandsnaam.strm” op een locatie die XBMC kan openen (ik heb een submap “video’s” in XBMC aangegeven als map met videobestanden).
Open XBMC, ga naar video en open je strm bestand.
Als het goed is, speelt XBMC nu de film af.

Dit werkt niet bij alle videolinks, omdat beheerders van websites bijvoorbeeld reclameinkomsten mislopen als je de stream direct in XBMC (of VLC bekijkt) en niet via hun website.
Probeer het eens, zou ik zeggen.

Ik heb net een nieuwe addon uitgebracht. Eredivisie Live, de naam zegt al wat het doet :wink: Samenvattingen, interviews, beschouwingen etc. Geen live wedstrijden, want die zitten achter een paywall. Misschien een idee om deze toe te voegen aan de startpost?

Groeten,

Erwin Junge

PS Mooie howto trouwens!

Bedankt! Ik zou zeggen post de locatie hier voor het gebruikersgemak. Dit blijft toch de how to thread en ik vind dat niet erg. Voor vragen n.a.v. de how to (en dus ook je plugin) is er een andere thread in sub forum NL programma’s.

groetjes

**Voor wat betreft de BBC uitzendingen via XOTG: als 't niet werkt, vervang dan de proxy server door een andere, de BBC blokt sommige op basis van een wat onregelmatig ververste lijst. Hier kun je gratis open proxy servers vinden: **Great Britain (UK) Open Proxy List sorted by reliability column, descending .Denk er ook aan om de juiste poort in te stellen.

De locatie is hetzelfde als NOS (gewoon in de default repo). Met vermelding in de how to bedoelde ik dus in dit zinnetje: "Installeer verder: Nederland24 en NOS (selecteren en op enter drukken). "

Om eerlijk te zijn, snapte ik 't ook niet helemaal.

Maar, ik start dan XBMC - System - Add-ons - Get Add-ons - XBMC.org Add-ons - Video Add-ons en vind daar de (in ieder geval 3) add-ons die je gemaakt hebt. Die heb ik geïnstalleerd, en ze werken prima in XBMC 11.

Die Eredivisie, die boeit me niet zo, maar Nederland24 en NOS des te meer. Samen met de XOT iPlayer plugin kan ik nu alles kijken op het moment dat ik dat wil. Zonder 't zelf ergens opgeslagen te moeten hebben, zonder extra apparaat. FIjn.

PS. DIe HOWTO kan André niet meer aanpassen. Ik wel, zal dat ook meteen doen.

Bedankt voor het aanpassen :slight_smile:

Nix te danken, Erwin. Als je nog meer moois maakt, laat vooral weten. Zelf wil ik ook wel testen, mocht je daar behoefte aan hebben. Allemaal python?

Tutorial For Xbmc + Top Add-ons
http://goo.gl/tqgO0b