Windows dual booten met OpenSuSe

Op zich is het niet moeilijk om een linux installatie bij een windows te voegen. Maar mijn probleem is dat ik enkel een OpenSuSe heb. Is er een mogelijkheid om toch nog een dual boot OpenSuSe - Win XP te installeren?

Alvast bedankt!

Ik schreef iets ongeveer dual boot. Lees deze Dual Boot Windows με Linux en Ρύθμιση και Επαναφορά του GRUB](http://forums.opensuse.org/greek/i-i-i-i/i-i-i-iui-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-isi-i-i-ioei-i-i-i-i/i-iui-i-i-i-i-i-i-i-documentation/453405-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-grub.html)

Is in het Grieks, vertalen van de taal van uw google translator

Ik heb zelf geen ervaring (gebruik geen Windows), maar uit de Engelstalige forums begrijp ik dat éérst Windows op het systeem gezet moet worden omdat Windows er geen enkele rekening mee houdt dat er nog iets anders zou kunnen bestaan. Als je van te voren partitioneert kun je voorkomen dat Windows alles inpikt en kun je later bij je Linux installatie de andere partities zoals gepland gebruiken. Bij de installatie wordt Windows gezien en het juiste GRUB menu aangemaakt.

Overigens, ik weet niet waarom je nu Windows er bij wilt, maar j zou ookk kunnen denken aan het draaien van Windows in VM.

Ok, bedankt, ik zal een VM gebruiken, enig voorstel welke software ik daarvoor moet gebruiken?

Ik zou windows willen omdat ik aan het proberen ben om met c++ cross-platform the programmeren.

In principe is dat wel te doen.

Dual boot met windows is het makkelijkst met een 2de harde schijf (geen partitie, maar ‘echte’ harde schijf).

  • Zet je Linux harde schijf even uit in de bios.
  • windows instaleren
  • Linux harde schijf weer aanzetten en als eerste boot harde schijf instellen
  • GRUB opnieuw instaleren vanuit OpenSUSE -> Installing a brand new bootloader.