Windows dual booten met OpenSuSe

Op zich is het niet moeilijk om een linux installatie bij een windows te voegen. Maar mijn probleem is dat ik enkel een OpenSuSe heb. Is er een mogelijkheid om toch nog een dual boot OpenSuSe - Win XP te installeren?

Alvast bedankt!

Ik schreef iets ongeveer dual boot. Lees deze Dual Boot Windows με Linux en Ρύθμιση και Επαναφορά του GRUB](http://forums.opensuse.org/greek/i-i-i-i/i-i-i-iui-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-isi-i-i-ioei-i-i-i-i/i-iui-i-i-i-i-i-i-i-documentation/453405-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-grub.html)

Is in het Grieks, vertalen van de taal van uw google translator

Ik heb zelf geen ervaring (gebruik geen Windows), maar uit de Engelstalige forums begrijp ik dat éérst Windows op het systeem gezet moet worden omdat Windows er geen enkele rekening mee houdt dat er nog iets anders zou kunnen bestaan. Als je van te voren partitioneert kun je voorkomen dat Windows alles inpikt en kun je later bij je Linux installatie de andere partities zoals gepland gebruiken. Bij de installatie wordt Windows gezien en het juiste GRUB menu aangemaakt.

Overigens, ik weet niet waarom je nu Windows er bij wilt, maar j zou ookk kunnen denken aan het draaien van Windows in VM.

Ok, bedankt, ik zal een VM gebruiken, enig voorstel welke software ik daarvoor moet gebruiken?

Ik zou windows willen omdat ik aan het proberen ben om met c++ cross-platform the programmeren.

In principe is dat wel te doen.

Dual boot met windows is het makkelijkst met een 2de harde schijf (geen partitie, maar ‘echte’ harde schijf).

  • Zet je Linux harde schijf even uit in de bios.
  • windows instaleren
  • Linux harde schijf weer aanzetten en als eerste boot harde schijf instellen
  • GRUB opnieuw instaleren vanuit OpenSUSE -> Installing a brand new bootloader.
    En dan heb je als het goed is een werkende Dualboot. Mocht Linux ook kapot gaan kan je altijd je computer gebruiken via Windows door de boot volgorde om te gooien. Dan start hij gelijk Windows op.

Mocht je geen 2de harde schijf hebben dan kan je het volgende doen:

  • Maak ruimte vrij op je HD aangezien windows daar vrij slecht in is.
  • Instaleer Windows en zorg ervoor dat je je Linux partitie niet per ongeluk leegmaakt!
  • start OpenSUSE op via de instalatie dvd -> Boot from the OpenSUSE 11.x DVD
  • GRUB opnieuw instaleren vanuit OpenSUSE -> Installing a brand new bootloader.
    En dan heb je als het goed is een werkende Dualboot.

Hopelijk is het wat duidelijk. Zorg dat je een backup hebt voor het geval dingen verkeerd gaan! Ik moet zeggen dat het gemakkelijker is om eerst Windows te instaleren en dan OpenSUSE want dan gaat alles meestal automatisch…

Veel succes!

In het kort:

Gewoon Windows installeren in de vrije ruimte, daarna Systeem overnemen met een LiveCD gebruiken om de bootloader opnieuw te installeren.

Ik sta nu voor een dilemma, wat is het meest aangeraden?
Een tweede harde schijf heb ik momenteel niet tot mijn beschikking.

  1. Een windows VM gebruiken en geen diskspace verliezen
  2. Een dual-boot creëeren en diskspace verliezen aan mijn windows.

Kan een windows VM alles doen wat windows op een gewone PC zou kunnen?

Dag,
Gebruik al jaren VirtualBox om Windows in te draaien, in een OpenSuse (host)versie. Dit gaf in het verleden nog wel eens (kleine) beperkingen maar nu zie ik geen enkel bezwaar meer. In de huidige Suse 11.4 is Oracle VM VirtualBox gewoon via Yast te installeren en is er geen verschil meer in de twee versies van Virtualbox (VirtualBox en VirtualBox OSE). Je kunt zelf de grootte van je VM bepalen en vergeet niet de guest additions en de extensionpack (van de VirtualBox website) te installeren.
Veel succes!

Ik sluit me aan bij GeckoSuse. Ook ik heb jarenlang positieve ervaringen met VirtualBox. Je windows kan afhankelijk van je systeem wel iets trager zijn dan een windows-systeem op je harde schijf, maar dat is zonder meer goed te doen.
Het grote voordeel is wat mij betreft dat je geen risico loopt op een verknoeid OPENSuse-systeem tijdens de installatie van Windows en dat je in een VM geen kwaad kunt aanrichten.

Overigens, heb ik nu twee jaar geen windows meer. Ik heb geen windhoosprogramma’s meer nodig. Alleen de vrouw moppert af en toe omdat uitzendinggemist met moonshine het vaker niet dan wel doet. Maar ach, zolang er alternatieven zijn.